نحوه محاسبه مالیات ساختمان

نحوه محاسبه مالیات ساختمان

با توجه به تغییرات بنیادی در قانون بساز بفروشی که در سال 1394 تصویب شده و از سال 1395 ضمانت اجرایی پیدا کرده است، مالیات بساز بفروشی از مالیات مقطوع به مالیات علی‌الحساب یا مالیات مبتنی بر سود و زیانی تغییر کرد که با این رویکرد، سازمان امور مالیاتی در زیان سازندگان محترم نیز شریک است. در عمل، دولت با تصویب این قانون، قصد تأمین بودجه زودتر از موعد خود را تحت عنوان مالیات علی‌الحساب تأمین داشته است. اما هنوز هم طبق آخرین دستورالعمل سازمان امور مالیاتی، سازندگان می‌توانند از مالیات مقطوع طبق قانون قدیم بهره‌مند شوند. حال در اینجا به شما سازندگان محترم توصیه می‌شود ضمن مطالعه این مقاله و با مشاوره مالیاتی ساخت‌وساز و اطلاع از آخرین اطلاعیه‌های سازمان امورمالیاتی، از این شرایط بهره‌مند شوید.

در صورت تمایل می توانید جهت دریافت مشاوره فوری و راهنمایی و همچنین بهره مندی از خدمات مالیاتی، درخواست خود را در بخش مشاوره مالیاتی کادر با تجربه و حرفه ای دادیس ثبت نمایید.

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز بر چه مبنایی است؟

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز در قانون مالیات مستقیم تا قبل از سال 1395، به‌طور مقطوع 5 درصد برای واحدهای مسکونی و 7 درصد برای واحدهای تجاری بوده است. اما در قانون جدید که از ابتدای سال 1395 ضمانت اجرایی پیدا کرده است، در هنگام اولین نقل و انتقال در مراجعه به سازمان امور مالیاتی برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی 5% برای نقل و انتقال و 10% به‌عنوان علی‌الحساب مالیات بر سود و زیان اشخاص حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود (با اخذ 10% علی‌الحساب 2% تحت عنوان سرقفلی طبق قانون قدیم از فروشنده اخذ نمی‌گردد و سرقفلی واحدهای تجاری در زمان محاسبه سود و زیان عملکرد محاسبه می‌گردد). این در حالی است که اگر اشخاص حقیقی تا 3 سال بعد از دریافت گواهی پایان کار، واحد ساخته‌شده را بفروش نرسانند (یا ملک را راکد نگهدارند) صرفاً مشمول 5% مالیات بر املاک مسکونی و 2% علاوه بر آن (به شرط تجاری بودن) می‌شوند. اما اشخاص حقوقی تابعی از این شرایط نیستند و فارغ از زمان فروش، همواره مشمول 5% مالیات نقل و انتقال و 10% مالیات علی‌الحساب می‌باشند. شایان ذکر است، قانون‌گذار این تدبیر را لحاظ کرده است که سازنده (حقیقی یا حقوقی) در صورت ساخت و ساز در شهرهای کمتر از صد هزار نفر جمعیت، به واسطه ایجاد شغل و رونق در سایر مناطق، صرفاً مشمول مالیات مقطوع در زمان نقل و انتقال می‌شود.

گفتنی است، اشخاص حقیقی و حقوقی باید در کنار این قانون به قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز توجه داشته باشند که در صورت خالی بودن ملک مسکونی، مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند.

مالیات بر فروش املاک نوساز

قانون مالیات بر فروش املاک نوساز

در آخرین بخشنامه مالیات ساخت و ساز، بهای تمام‌شده زمین به چه نحو محاسبه می‌گردد؟

در ابتدا دانستن این نکته لازم است که مالیات ساخت و ساز برای اشخاص حقوقی، در زمان رسیدگی به اظهارنامه تسلیمی، طبق ماده 105 قانون مالیات مستقیم محاسبه می‌گردد که برای تعاونی‌ها با نرخ 18.75% و سایر اشخاص حقوقی با نرخ 25% (پس از کسر هزینه‌های قابل قبول) می‌باشد. مالیات اشخاص حقیقی که در بساز بفروشی اشتغال به کار دارند، طبق ماده 131 قانون مالیات مستقیم (پس از کسر هزینه‌های قابل قبول) به صورت پلکانی محاسبه می‌گردد. اما در کنار نرخ محاسبه مالیات، جدول سود و زیان، به‌عنوان گزارش بهای تمام‌شده سازندگان، مهم‌ترین موضوعی است که باید مد نظر قرار دهیم. طبق بخشنامه مالیات ساخت و ساز یا دستورالعمل شماره31470/ت 52966هـ، مورخ 1396/03/20 نحوه ارزش‌گذاری زمین خریداری شده توسط سازندگان یا سرمایه‌گذاران، به دو شکل زمین با ارزش خرید یا بهای تمام‌شده تاریخی و ارزش روز زمین مطرح شده است. طبق متن صریح دستورالعمل با مبنای ارزش معاملاتی زمین (بر مبنای ارزش‌گذاری سازمان امور مالیاتی توسط نهادهای ذی‌ربط) در زمان خرید یا ارزش معاملاتی زمین در زمان ساخت و ساز، هر کدام که بیشتر باشد، مبنای محاسبه بهای تمام‌شده ساختمان قرار می‌گیرد که این موضوع باعث بالارفتن بهای تمام‌شده ساخت و کاهش مالیات سازندگان می‌شود.

آئین نامه 31740/ت52966ه ماده 77

آئین نامه 31740/ت52966ه ماده 77 قانون مالیات های مستقیم

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز ساختمان‌های نیمه‌کاره

باید آگاه باشیم که فروش ساختمان‌های نیمه‌کاره یا در حال ساخت، مشمول مالیات نقل و انتقال 5% (ماده 59) و با توجه به درصد پیشرفت کار که به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌گردد، مشمول 10% مالیات علی‌الحساب (ماده 77) می‌شود که با توجه به جدول ارزش روز ملک، درصد پیشرفت کار محاسبه و مالیات ساختمان نیمه‌کاره مشخص می‌گردد و مبلغ فروش در هر مرحله به عنوان بهای تمام‌شده خریدار محاسبه و در بهای تمام‌شده و سود حاصله لحاظ می‌شود. شایان ذکر است که نقل و انتقال و پرداخت 10% علی‌الحساب مالیات املاک نیمه‌کاره نسبت به درصد پیشرفت کار محاسبه می‌شود و این موضوع مانع از محاسبه و پرداخت 10% مالیات در اولین نقل و انتقال بعد از اخذ گواهی پایان کار نمی‌شود.

نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های برای واحدهای نوساز

حتماً خبرهای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به گوش شما هم رسیده که قانون‌گذار با هدف جلوگیری از رشد قیمت در بازار مسکن، آن را به تصویب رسانده است. نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی برای واحدهای نوساز این‌گونه است که طبق این قانون، از 18 ماه بعد از اخذ گواهی پایان‌کار ساختمان لحاظ می‌شود. اما نقطه ابهامی که قانون‌گذار به آن اشاره‌ای نکرده، این است که اگر گواهی پایان‌کار با تأخیر اخذ بشود، سازندگان علی‌رغم تأثیر بر بازار مسکن، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نوساز هم نمی‌شوند.

نحوه محاسبه مالیات ساخت و ساز

ماده 77 قانون مالیات های مستقیم

فرار مالیاتی بساز بفروشی یا هزینه‌های مورد قبول ساخت و فروش سازمان امور مالیاتی

از مهم‌ترین منابعی که باعث کاهش مالیات ساخت و ساز می‌شود، اخذ مجوز انبوه‌سازی از وزارت راه و شهرسازی (مجوز ساخت و ساز مسکن) است که در صورت داشتن این مجوز، تحت عنوان بنگاه تولیدی با سرمایه‌گذاری در پروژه و تخصیص هزینه سود پرداختی به شخص سرمایه‌گذار (معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی، مصوب شورای پول اعتبار) می‌توان بهای تمام‌شده پروژه را برای سرمایه‌گذار کاهش داد و این هزینه مورد قبول سازمان امور مالیاتی است. (فارغ از اینکه سرمایه‌گذار مالک طرح باشد یا نه) می‌توان بهای تمام‌شده پروژه را برای ارائه به سازمان امور مالیاتی بالا برد و در مقابل، باعث کاهش بهای تمام‌شده پروژه برای مالکان شد.

محاسبه مالیات بساز بفروشی

محاسبه مالیات بساز بفروشی

 وظایف بساز بفروشان به‌عنوان شخص حقیقی یا حقوقی چیست؟

  • اخذ و تحریر دفاتر پلمپ (برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول یا انبوه سازان)؛
  • ارائه صورت معاملات فصلی(برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول یا انبوه سازان)؛
  • ارائه لیست مالیات حقوق 12 ماهه؛
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده فصلی(برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول یا انبوه سازان)؛
  • ارائه اظهارنامه عملکرد در موعد قانونی؛
  • ثبت و ضبط اسناد درآمدی و هزینه‌ای؛
  • آگاهی از قانون مالیات بر تراکنش‌های بانکی؛
  • اطلاع از قانون مالیات بر خانه‌های خالی (اصلاحیه 1400) و سازوکارهای مصونیت از آن؛
  • اطلاع از هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، نحوه پرداخت و بخشنامه‌های مربوطه؛
  • اطلاع از قانون مالیات بر بساز بفروشی طبق ماده 77 قانون مالیات مستقیم. (که در این مقاله به تشریح آن پرداختیم.)
مالیات ساختمان های نوساز

نحوه محاسبه مالیات ساختمان های نوساز

مشاوره مالیاتی ساخت و فروش

با توجه به گستره‌ی قانون در فعالیت بساز بفروشی که شامل تولید، سربار و بهای تمام‌شده می‌شود و مد نظر قرار دادن وضعیت تورم و زمان‌بر بودن اتمام پروژه در مقابل گزارشگری مالیاتی (مبتنی بر بهای تمام‌شده تاریخی)، مناسب است که سازندگان محترم با دریافت مشاوره مالیاتی ساخت و فروش از تمام زوایای قانونی مطلع باشند تا متحمل هزینه‌های اضافی از جمله جریمه نشوند و در مقابل، با بهره بردن از بستر‌های قانونی، با کاهش بهای تمام‌شده پروژه، از سود مطلوبی برخوردار شوند و جایگاه خود را در بازار ساخت و ساز تثبیت و حفظ نمایند.

  • مبنای تعیین قیمت خرید زمین در ساخت و ساز چیست؟

    قیمت خرید زمین در ساخت و ساز به 2 شکل مبنای محاسبه بهای تمام شده قرار می‌گیرد:

    1- قیمت خرید زمین قبل از شروع ساخت و ساز؛

    2- قیمتی که کمیسون تقویم املاک سالیانه برآورد می‌نماید؛

    کمیسون تقویم املاک متشکل از پنج عضو شامل نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شورای اسلامی شهر می‌باشد.

  • بهای تمام شده ساخت و ساز به چه نحوی محاسبه می‌گردد؟

    ساخت و ساز املاک یا در اصطلاح بساز بفروشی نیز همچون سایر واحدهای تولیدی دارای بهای تمام شده، کالا آماده برای فروش (ساختمانی که پایان کار آن صادر شده است) و کالا یا ساختمان نیمه کاره هستید، از این حیث شما نیز همچون سایر واحدهای تولیدی باید نسبت به طبقه‌بندی و گزارش‌دهی به سازمان امور مالیاتی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

    سازمان امور مالیاتی در حیطه قانون به 2 شکل بهای تمام شده ادعای شما را بررسی می‌کند:

    1- بهای تمام شده شما بر اساس اسناد و مدارک کافی، مبتنی بر قانون تعیین می‌شود؛

    2- اسناد و مدارک و نحوه گزارش‌ شما صحیح نمی‌باشد، در نتیجه حسابرسی مالیاتی مبتنی بر املاک گزارش حاصله از املاک مشابه بهای تمام شده شمارا محاسبه می‌نماید؛

پرسش و دیدگاه خود را درج فرمایید:
  • الهه توانای راد :

    برای ساختمان در حال ساخت که پروانه آن سال ۱۳۹۶ صادر شده است در سال ۱۴۰۳ بر مبنای تراکنش بانکی شرکا برگ تشخیص کشیده اند بر مبنای ۱۵ در صد عدد واریزی خریدار
    طبق ماده ۷۷ نباید بعد از پایان کار برگ تشخیص بکشند ؟

    • علی مولایی :

      درود بر سرکار خانم راد
      مبنا فروش ساختمان است، گاها ممکن است شما ساختمانی را به فروش برسانید، از آن منتفع گردید و چند سال بعد پایان کار شما به واسطه‌ی امور اداری و شهرداری صادر گردد، این در حالی است که مبنای سازمان امور مالیاتی کسب سود یا فروش شماست.
      پاسخگوی سوالات شما هستم
      پایدار باشید.

  • محمدی :

    برای مقاله خوبتون از شما سپاسگزارم

    • علی مولایی :

      سلامت باشید ،خوشحالم که تونسته کمکی بر مسائل شما باشه

آخرین مقالات
up-arrow