حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۴ اعلام شد + دانلود بخشنامه دستمزد ۱۴۰۴
در سال 1404 شورای عالی کار جمهوری اسلامی ایران حداقل حقوق و دستمزد کارگران را با افزایش 45 درصدی نسبت به سال قبل تعیین کرد . این تصمیم با هدف جبران هزینه های معیشتی و حفظ قدرت خرید کارگران اتخاذ شده است . حقوق اداره کار ۱۴۰۴
بن خواروبار
بن خواروبار چیست؟
بن خواروبار یا حق خوارو بار یک نوع کمک هزینه یا مزایای رفاهی است که کارفرما علاوه بر حقوق و دستمزد پایه به کارگران پرداخت میکند تا بخشی از هزینه های خوراک و مواد غذایی آنها تامین شود. این مبلغ معمولا به صورت ماهانه به حقوق کارگران اضافه می شود و هدف آن کمک به افزایش قدرت خرید و کاهش فشار مالی خانواده کارگران برای تهیه مایحتاج اساسی زندگی خصوصا خوراک و مواد غذایی است .
شرایط دریافت بن خواروبار
معمولا تمامی کارگران رسمی و قراردادی که زیر نظر وزارت کار هستند مشمول دریافت بن خواروبار میشوند.
مبلغ بن خواروبار
مبلغ بن خواروبار کارگران در سال 1404به 22 میلیون ریال افزایش یافته است.این افزایش نسبت به سال گذشته حدود 57% بوده است که نشان دهنده تلاش برای جبران تورم و افزایش قیمت مواد غذایی است.
بیمه و مالیات بن خواروبار
لازم به ذکر است که بن خوارو بار کارگران مشمول بیمه و مالیات می باشد البته بن خواروبار با نرخ 10% محاسبه میشود.

پایه سنوات
مبلغ پایه سنوات سال 1404
مبلغ پایه سنوات سال 1404 روزانه برای کارگرانی که حداقل یکسال سابقه کار در همان کارگاه دارند، مبلغ 94.000 ریال (94 هزار تومان) تعیین شده است. این مبلغ در ماههای 30 روزه معادل 2.820.000 ریال(2 میلیون و 820 هزار تومان) و در ماههای 31 روزه معادل 2.914.000 ریال(2 میلیون و 914 هزار تومان ) میباشد.
تفاوت پایه سنوات و سنوات پایان دوره
پایه سنوات به کارگرانی که بیشتر از یک سال سابقه کار دارند تعلق میگیرد اما سنوات پایان دوره به کارگرانی که حتی یک سال هم سابقه کار دارند تعلق میگیرد، این مبلغ به عنوان تشویق برای ادامه همکاری و جبران بخشی از سنوات خدمت یا حقوق و دستمزد کارگران در نظر گرفته میشود.
محاسبه پایه سنوات
برای کارگرانی که سابقه بیش از یکسال دارند مبلغ پایه سنوات سالهای گذشته با مبلغ پایه سنوات سال جدید جمع میشود.این ترکیب اصطلاحا پایه سنوات تجمیعی نامیده میشود.به عنوان مثال اگر یک کارگر در سال 1400 مبلغ پایه سنوات روزانه 70.000 ریال دریافت کرده باشد و در سال 1404 مبلغ پایه سنوات روزانه 94.000 ریال تعیین شده باشد پایه سنوات تجمیعی او بدین شرح محاسبه میشود:
– سال 1400: 70.000 ریال
– سال 1401: 70.000 ریال * 1.32(ضریب افزایش سالانه)= 92.400 ریال
– سال 1402: 92.400 ریال * 1.32 = 122.768 ریال
– سال 1403: 122.768 ریال *1.32 =162456 ریال
– سال 1404: 162.456 ریال + 94.000 ریال(پایه سنوات جدید )= 256.456 ریال
بنابراین پایه سنوات تجمیعی برای سال 1404 معادل 256.456 ریال روزانه خواهد بود.

حق مسکن
آیا حق مسکن به تمام کارگران تعلق میگیرد؟
حق مسکن به معنای حق داشتن سرپناه و محل زندگی مناسب است که از حقوق و دستمزد اولیه و اساسی هر فرد است که این مبلغ به صورت ثابت و ماهانه به همه ی کارگران تعلق می گیرد .
حق مسکن سال 1404
در سال 1404 هیچ گونه افزایشی مبلغی نسبت به سال 1403 در حق مسکن در این زمینه نداشتهایم وحق مسکن در سال 1404 همچنان بمبلغ 9.000.000 ریال تصویب شده است.
حق تاهل
تشکیل خانواده مستلزم تأمین هزینههای زندگی مشترک، مسکن، درمان، آموزش و سایر نیازهای اساسی است. حق تاهل از بدو شروع به کار شامل تمامی کارگران متاهل میشود، از مواردی که این موضوع را برجسته میکند جوانب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که تعیین کننده آینده یک کشور است.
اما افزایش هزینههای ازدواج، مسکن، و زندگی مشترک باعث شده است که سن ازدواج در بسیاری موارد افزایش یابد و نرخ ازدواج کاهش پیدا کند. به همین دلیل، دولت و نهادهای حمایتی با ارائه تسهیلات مالی، بستههای حمایتی و آموزشهای پیش از ازدواج سعی دارند این حق را تسهیل کنند. حق مسکن و حق تأهل دو حق اساسی و پیوسته به هم هستند که تحقق آنها نیازمند حمایتهای مستمر و برنامهریزی دقیق است

حق تاهل سال 1404
حق تاهل در سال 1404 به مبلغ 5.000.000 ريال بدون افزایش نسبت به سال 1403 به تصویب رسید،
آیا حق تاهل مشمول حق بیمه و مالیات میشود؟
حق تاهل مشمول بیمه و مالیات می باشد.
حق اولاد
حق اولاد کمک هزینه ای است که به منظور حمایت از کارگران دارای فرزند به آنها پرداخت می شود و نقش مهمی در تامین معیشت خانواده های کارگری دارد.در سال 1404 حقوق و دستمزد و مزایای کارگران با افزایش قابل توجهی روبه رو شد که هدف آن جبران هزینه های معیشتی خانواه ها بود. در این میان حق اولاد یکی از مزایای مهم برای کارگران دارای فرزند تغییرات قابل توجهی داشته است، حق اولاد در سال 1404 طبق مصوبه شورای عالی کار برای هر فرزند مبلغ 10.390.968 ریال تعیین شده است که این مبلغ نسبت به سال گذشته که 7.166.184 ریال بود افزایش 45 درصدی داشته است .این افزایش نشان دهنده توجه بیشتر به تامین نیازهای خانواده ها و کاهش بار مالی والدین است.
کارگران مشمول حق اولاد
کارگرانی مشمول دریافت حق اولاد می باشند که در درجه اول حداقل 720 روز سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند و در درجه دوم سن فرزندان آنها تا 18 سال بوده و در صورت ادامه تحصیل تا اتمام دوره تحصیل مشمول دریافت این حق میباشند، نکته دیگر اینکه حق اولاد طبق بخشنامه به شماره 1131/1402/1131 در تاریخ 10/02/1402 بدون محدودیت تعداد فرزندان به کارگران پرداخت میشود . لازم به ذکر است که بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست فرزند خوانده در حکم فرزند حقیقی محسوب شده و از تمامی حقوق و دستمزد و مزایای قانونی از جمله حق اولاد برخوردار است.
بیمه و مالیاتی حق اولاد
نکته مهم اینکه حق اولاد مشمول بیمه نمیباشد ولی مشمول مالیات می باشد .

سایر سطوح مزدی
سایر سطوح مزدی ،این اصطلاح برای بسیاری از کارگران و حتی کارفرمایان ممکن است نامفهوم باشد به طور کلی سایر سطوح مزدی در مورد کارگرانی است که حداقل بگیر نیستند یعنی حقوق و دستمزد پایه آنها بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است این گروه معمولا دارای سابقه کاری بالاتر و تخصص ویژه یا مسئولیت های خاص هستند.
از آنجایی که پرداخت حقوق و دستمزد متناسب با تخصص و سابقه باعث افزایش انگیزه و بهره وری میشود هر ساله شورای عالی کار در کنار تعیین حداقل دستمزد برای سایر سطوح مزدی نیز درصدی از افزایش حقوق را تعیین می کند که این افزایش بر پایه ی حقوق پایه فرد در سال گذشته محاسبه می شود نه بر اساس حداقل حقوق .لازم به توضیح است که شورای عالی کار علاوه بر درصد افزایش یک مبلغ ثابت نیز تعیین و اضافه میکند.با این حال بسیاری از کارگران با سابقه معتقدند که درصد افزایش در سایر سطوح مزدی در مقایسه با افزایش حداقل دستمزد ناکافی است .
طبق بخشنامه مزد سال 1404 درصد افزایش حقوق و دستمزد سایر سطوح مزدی 32درصد مزد ثابت یا مزد مبنا بعلاوه روزانه 536/310 ریال به نسبت آخرین مزد در سال 1403 افزایش می یابد .
افزایش حقوق = (حقوق پایه سال قبل * درصد اعلام شده افزایش ) + مبلغ ثابت
جدول حقوق و دستمزد کارگران در سال 1404
جدول حقوق و مزایای کارگران در سال 1404 | ||
عنوان | درصد افزایش | مبلغ(ریال) |
حداقل حقوق ماهانه (30 روز) | 45% | 103,909,680 |
حداقل مزد روزانه | 45% | 3,463,656 |
مزد هر ساعت کاری | – | 472,531 |
مزد هر ساعت اضافه کاری | – | 661,544 |
پایه سنوات روزانه | 34% | 94,000 |
پایه سنوات ماهانه | 34% | 2,820,000 |
حق مسکن ماهانه | بدون تغییر | 9,000,000 |
حق خواروبار(بن کارگری) | 57% | 22,000,000 |
حق تاهل | بدون تغییر | 5,000,000 |
حق اولاد (یک فرزند) | 45% | 10,390,968 |
حق اولاد (دو فرزند) | – | 20,781,936 |
جدول حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ + جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴)
جدول افزایش حقوق کارگران (مقایسه 1402و1403و1404 ) | |||
شرح | 1402 | 1403 | 1404 |
حداقل مزد روزانه | 1,769,428 | 2,388,728 | 3,463,656 |
حداقل مزد ماهانه (30 روز) | 53,082,840 | 71,661,840 | 103,909,680 |
مزد ساعتی | 241,286 | 325,888 | 472,531 |
مزد هر ساعت اضافه کاری | 337,800 | 469,607 | 661,544 |
حق مسکن | 9,000,000 | 9,000,000 | 9,000,000 |
بن خواروبار | 11,000,000 | 14,000,000 | 22,000,000 |
پایه سنوات (ماهانه ) | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,820,000 |
حق اولاد (هر فرزند) | 5,308,284 | 7,166,184 | 10,390,968 |
حق تأهل | …… | 5,000,000 | 5,000,000 |
ساعت اضافه کاری حداقلبگیران
میزان اضافه کاری برای حداقل بگیران (اشخاصی که حداقل دستمزد را دریافت می کنند )طبق ماده 59 قانون کار نباید بیشتر از 4 ساعت در روز باشد مگر در موارد خاص و اضطراری ،اگر هر کارگر 8 ساعت کار موظفی اش باشد با اضافه کاری نباید از 12 ساعت در روز بیشتر شود . طبق قانون کار و تأمین اجتماعی مبلغ اضافه کاری 40 درصد اضافه بر مزد میباشد که باید به کارگران پرداخت شود .

حداقل و حداکثر عیدی ۱۴۰۴
تعیین حداقل مبلغ عیدی یا پاداش پایان سال 1404 ( نوروز 1405 ) برای کارگرانی که در بخش خصوصی یکسال کار کرده اند معادل 2 پایه حقوق و دستمزد و حداکثر عیدی 3 پایه حقوق می باشد یا به نوعی طبق قانون حداقل عیدی معادل 60 روز دستمزد روزانه است و حداکثر عیدی 90 روز دستمزد روزانه است که نباید از سه برابر دستمزد بیشتر شود .اگر کارگران کمتر از 12 ماه کار کرده باشند مبلغ عیدی طبق ماههای کارکرد تقسیم خواهد شد.
حداقل عیدی = حقوق پایه ماهانه * 2 یا حداقل عیدی = حقوق پایه روزانه *60
حداکثر عیدی =حقوق پایه ماهانه * 3 یا حداکثر عیدی = حقوق پایه روزانه * 90
با توجه به فرمولهای ذکر شده مبلغ حداقل عیدی برای کارگران با 12 ماه کارکرد 360/819/207 ریال میباشد و حداکثر عیدی 040/729/311 ریال میباشد
مالیات عیدی و پاداش
مالیات عیدی و پاداش به طور معمول تا 12/1 (یک دوازدهم) معافیت سالیانه حقوق و دستمزد معاف از مالیات است اما نکته قالب توجه این است که عدم استفاده از معافیت حقوق در طی سال قابل تسری به عیدی و پاداش است که مضاف بر یک دوازدهم معافیت سالیانه حقوق میشود،
بیمه عیدی و پاداش
مبلغ عیدی و پاداش شامل کسورات بیمه نمیشود.
حقوق اداره کار متاهلین ۱۴۰۴ چقدر است؟
در سال ۱۴۰۴، تفاوت حقوق و دستمزد کارگران متأهل با مجرد صرفاً به کمکهزینه تأهل محدود شده است. این کمکهزینه، برخلاف سیاستهای تشویقی دولت برای ازدواج و تشکیل خانواده، نسبت به سال ۱۴۰۳ تغییری نکرده و همچنان ۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال ثابت مانده است. حقوق کارگران متأهل بدون فرزند، با سابقه کاری کمتر از یک سال و کارکرد ۳۰ روزه در ماه، در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۹,۹۰۹,۶۸۰ ریال میرسد که ۷ درصد آن بهعنوان حق بیمه کسر میشود. با افزایش سابقه کار به بیش از یک سال، حقوق بهصورت تدریجی و پلکانی افزایش مییابد و متناسب با سالهای خدمت تغییر خواهد کرد.
حقوق و دستمزد کارمندان دولت در سال ۱۴۰۴ چگونه محاسبه میشود؟
در سال ۱۴۰۴، حقوق و دستمزد کارمندان دولت بر اساس مصوبات شورای عالی کار و بودجه مصوب سالانه، با رویکردی پلکانی و متناسب با وضعیت تأهل و تعداد فرزندان تعیین میشود. حداقل حقوق پایه برای کارمندان به ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان (۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال) رسیده که نسبت به سال ۱۴۰۳، رشدی ۲۰ درصدی داشته است. کارمندان متأهل از کمکهزینه عائلهمندی (۲۱,۰۰۶,۸۷۵ ریال) و حق اولاد برای هر فرزند (۱۷,۱۹۳,۷۶۵ ریال) برخوردار میشوند. افزایش حقوق بین ۲۰ تا ۴۲ درصد متغیر بوده و برای خانوادههای دارای پنج فرزند، به حداکثر ۴۲ درصد میرسد. میانگین رشد حقوق حدود ۲۸ درصد است. سقف معافیت مالیاتی ماهانه نیز ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان تعیین شده است. برای کارمندان با سابقه، مزایایی مانند فوقالعادههای ایثارگری و رتبهبندی معلمان، بر پایه حداقل حقوق و مزایای مستمر (۴۲,۷۰۷,۵۲۰ ریال) محاسبه میگردد، که به تناسب سابقه کاری افزایش مییابد.
حقوق وزارت کار ۱۴۰۴ برای افراد دارای مدرک دیپلم
حقوق و دستمزد وزارت کار برای همه کارگران دارای حداقل مدرک دیپلم یا حتی دیپلم فنی و فوق دیپلم و بالاتر از آن برابر است و مدرک تأثیری روی مبلغ پایه ندارد البته در شرکت هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند ممکن است بر اساس گروه شغلی و سابقه رده های متفاوتی در حقوق ایجاد شود و حقوقشان کمی بیشتر از حداقل بگیران ارزیابی شود .
افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۴
در سال ۱۴۰۴ مجلس شورای اسلامی لایحهای در بودجه برای افزایش حقوق و دستمزد سربازان وظیفه تصویب کرده است، طی آن حقوق مطابق درصدی از حداقل حقوق کارمندان دولت تعیین میشود:
- سربازان مجرد در مناطق غیرعملیاتی: دریافت حداقل ۷,۸۰۰,۰۰۰ تومان (۶۰٪ از حداقل ۱۳ میلیون تومان)
- سربازان مجرد در مناطق عملیاتی: حداقل ۹,۷۵۰,۰۰۰ تومان (۷۵٪ از مبلغ دولتی)
- سربازان متأهل بدون فرزند: حداقل ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان (۹۰٪ از حداقل دولت)
- این افزایش حقوق قرار بود از فروردین ۱۴۰۴ اعمال شود، اما ممکن است بدلیل تأخیر، از اردیبهشت شروع شود و مابهالتفاوت فروردین نیز همراه با حقوق اردیبهشت پرداخت شود .
- واریز حقوق معمولاً در آخرین روز هر ماه انجام میشود؛ برای مثال، حقوق مهرماه احتمالاً روز 30 مهر ۱۴۰۴ واریز میشود.
- این مبالغ حداقل حقوق هستند. بهصورت قابل توجهی، تحصیلات و درجه نظامی سرباز میتواند باعث افزایش حقوق بیشتر شود .
نرخ افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۴
بر اساس تصمیمات مجلس شورای اسلامی و مفاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق و دستمزد بازنشستگان، وظیفهبگیران و اعضای صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری با افزایش ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد. همچنین، در چارچوب برنامه هفتم توسعه، ۳۰ درصد از طرح متناسبسازی حقوق بازنشستگان در این سال اجرایی میشود که مجموعاً افزایش حقوق را به ۵۰ درصد میرساند. این افزایش شامل ۲۰ درصد رشد سالانه و ۳۰ درصد متناسبسازی است که بهطور متوسط ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان به حقوق بازنشستگان میافزاید. حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ به ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است. برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، افزایش حقوق بهصورت پلکانی و با در نظر گرفتن تورم و بودجه سازمان محاسبه میشود. برخی منابع از رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی حقوق خبر دادهاند، اما این موضوع هنوز رسماً تأیید نشده است. شایان ذکر است که صندوق بازنشستگی کشوری ادعای افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان را رد کرده است.
مبنای مستمری بازنشستگی
طبق قانون، برای محاسبه مستمری بازنشستگی، میانگین دستمزد یا حقوق و دستمزد فرد در ۲۴ ماه پایانی اشتغال، که مبنای پرداخت حق بیمه بوده، در نظر گرفته میشود. این میانگین در تعداد سالهای سابقه بیمهای ضرب شده و سپس بر ۳۰ تقسیم میگردد تا میزان مستمری ماهانه تعیین شود. فرمول کلی به این صورت است:
مستمری ماهانه = (میانگین حقوق دو سال آخر × سالهای سابقه بیمه) ÷ ۳۰
این روش، پایهای برای تعیین حقوق بازنشستگی است و به عوامل مختلفی مانند مدت بیمهپردازی و میزان حقوق بستگی دارد.
همسانسازی حقوق بازنشستگان
همسانسازی حقوق بازنشستگان به معنای تلاش برای نزدیک کردن حقوق و دستمزد بازنشستگان به حقوق شاغلان همتراز و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان به نسبت تورم و شرایط اقتصادی یا به طور کلی کاهش فاصله درآمدی بازنشتگان با دیگر حقوق بگیران است یا بهعبارتی این امر به منظور بهبود معیشت بازنشستگان و کاهش فاصله درآمدی آنها با شاغلان انجام میشود، اما همسان سازی حقوق بازنشتگان دلایل دیگری همچون کاهش قدرت خرید بازنشستگان، و مطالبات قانونی بازنشگان مهمترین دلایل همسان سازی حقوق بازنشگان نیز دارد.

جدول مالیات حقوق ۱۴۰۴
جدول پلکانی مالیات حقوق 1404 (بر اساس درآمد سالیانه) | |||
1 | تا سقف 2/880/000/000 ريال معاف از مالیات | 0% | |
2 | از مبلغ 2/880/000/000 ريال تا | مبلغ 3/600/000/000 ريال | 10% |
3 | از مبلغ 3/600/000/000 ريال تا | مبلغ 4/650/000/000 ريال | 15% |
4 | از مبلغ 4/650/000/000 ريال تا | مبلغ 6/000/000/000 ريال | 20% |
5 | از مبلغ 6/000/000/000 ريال تا | مبلغ 8/000/000/000 ريال | 25% |
6 | نسبت به مازاد 8/000/000/000 ريال | 30% |
آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق میگیرد؟
افزایش حقوق به صورت مستقیم به بیمه بیکاری تعلق نمیگیرد، اما تأثیراتی غیرمستقیم روی مبلغ بیمه بیکاری دارد. در واقع، میزان بیمه بیکاری بر اساس میانگین حقوق مشمول بیمه در ۹۰ روز (۳ ماه) آخر کار قبل از بیکار شدن محاسبه میشود.
مبنای محاسبه بیمه بیکاری
- اگر در سه ماه آخر کار، افزایش حقوق داشته باشید و آن در لیست بیمه (حق بیمه پرداختی به تأمین اجتماعی) ثبت شده باشد، این افزایش روی میزان دریافتی بیمه بیکاری شما اثرگذار خواهد بود.
- اما اگر افزایش حقوق به صورت رسمی به تأمین اجتماعی اعلام نشده یا فقط در فیش حقوقی ثبت شده باشد (و در لیست بیمه لحاظ نشده باشد)، تأثیری بر بیمه بیکاری ندارد.
حداکثر و حداقل پرداختی بیمه بیکاری
- بیمه بیکاری نمیتواند کمتر از حداقل حقوق مصوب همان سال باشد.
- و سقف آن معمولاً به اندازه ۸۰٪ میانگین حقوق بیمهشده در سه ماه آخر کار است، با شرایط خاص (مثلاً تعداد افراد تحت تکفل).
به طور کلی اگر افزایش حقوق در لیست بیمه ثبت شده باشد و در سه ماه پایانی اشتغال شما لحاظ شود، آنگاه مبلغ بیمه بیکاری افزایش مییابد. در غیر این صورت، افزایش حقوق اثری بر بیمه بیکاری ندارد.

حداقل دستمزد چیست؟
حداقل دستمزد، کمترین میزان دستمزدی است که کارفرما موظف است به کارگر بابت یک ساعت، روز یا ماه کار پرداخت کند. این مبلغ به منظور حمایت از کارگران و تأمین حداقل معیشت آنها تعیین میشود، بر همین اساس پرداخت دستمزد کمتر از میزانی که شورای عالی کار رفاه و تامین اجتماعی مقرر کرده است به دور از عدالت اجتماعی و یا به طور کلی قانونی نیست.
حداقل دستمرد توسط چه مرجعی تعیین میشود؟
حداقل دستمزد هر سال توسط شورای عالی کار تعیین میشود. این شورا زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت میکند و متشکل از نمایندگان، نمایندگان دولت، نمایندگان کارگران (نهادهای کارگری مانند خانه کارگر) و . نمایندگان کارفرمایان است.
همچنین مبنای تعیین حداقل دستمزد بر اساس ماده ۴۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، حداقل مزد باید با توجه به نرخ تورم رسمی اعلامشده از سوی بانک مرکزی تعیین شود و برای تأمین حداقل نیازهای یک خانوادهی کارگری (متوسط ۳.۳ نفری) کافی باشد.معمولاً در اسفند ماه هر سال، جلسات شورای عالی کار برگزار شده و پس از مذاکرات، حداقل دستمزد برای سال بعد اعلام میشود. این مبلغ از ابتدای فروردین ماه سال جدید لازمالاجراست.
ساعت کار قانونی در سال ۱۴۰۴
ساعات کار قانونی مشاغل عادی
- حداکثر ساعات کار روزانه: ۸ ساعت
- حداکثر ساعات کار هفتگی: ۴۴ ساعت که معمولاً در شش روز کاری تقسیم میشود (معادل حدود ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه در روز)
- تعطیلی جمعه: جمعه روز تعطیل هفتگی با مزد محسوب میشود؛ اگر تعطیلات رسمی غیر از جمعه در هفته باشد، ساعات کار هفته به نسبت کمتر محاسبه میشود
ساعات کار قانونی مشاغل سخت و زیانآور یا زیرزمینی
- حداکثر ساعات کار روزانه: ۶ ساعت
- حداکثر ساعات کار هفتگی: ۳۶ ساعت
۳) مشاغل نوبتی (شیفت کاری)
- مجموع ساعات کار موظفی در چهار هفته متوالی نباید از ۱۷۶ ساعت تجاوز کند
محاسبه نرخ اضافهکاری
برای محاسبه نرخ اضافهکاری، ابتدا باید چند فاکتور اصلی را بدانید. در ایران، قانون کار نرخ اضافهکاری را معمولاً 40٪ بیشتر از نرخ ساعات عادی کار تعیین کرده است. یعنی هر ساعت اضافهکاری باید با 1.4 برابر دستمزد عادی ساعتی پرداخت شود.
فرمول محاسبه نرخ اضافهکاری:
نرخ اضافهکاری در ساعت = دستمزد ساعتی × 1.4
محاسبه دستمزد ساعتی ،اگر حقوق ماهیانه مشخص باشد، میتوان دستمزد ساعتی را از این طریق محاسبه کرد:
دستمزد ساعتی = حقوق ماهیانه / 220ساعت، 197ساعت یا 168 ساعت (بسته به تصمیم کارفرما)
به طور خلاصه اضافهکاری فقط با موافقت کارگر مجاز است و مزد آن باید ۴۰٪ بیشتر از مزد عادی پرداخت شود (ضریب ۱.۴) و همچنین حداکثر اضافهکاری مجاز در روز: ۴ ساعت؛ در موارد اضطراری میتواند تا ۸ ساعت شود (با تأیید اداره کار)
نکته قابل توجه اینکه در محاسبه اضافه کاری افزودن مزایای غیرثابت مانند بن، کمکهزینه مسکن، اولاد لحاظ نمیشود و نیزاضافهکاری مشمول بیمه تأمیناجتماعی است، زیرا «مزایای مستمر» محسوب میشود .
جدول حقوق و مزایای 1404 روزانه و ماهانه
جدول حقوق و مزایای کارگران در سال 1404 | ||
عنوان | درصد افزایش | مبلغ(ریال) |
حداقل حقوق ماهانه (30 روز) | 45% | 103,909,680 |
حداقل مزد روزانه | 45% | 3,463,656 |
مزد هر ساعت کاری | – | 472,531 |
مزد هر ساعت اضافه کاری | – | 661,544 |
پایه سنوات روزانه | 34% | 94,000 |
پایه سنوات ماهانه | 34% | 2,820,000 |
حق مسکن ماهانه | بدون تغییر | 9,000,000 |
حق خواروبار(بن کارگری) | 57% | 22,000,000 |
حق تاهل | بدون تغییر | 5,000,000 |
حق اولاد (یک فرزند) | 45% | 10,390,968 |
حق اولاد (دو فرزند) | – | 20,781,936 |
جدول حق بیمه کارگری سال ۱۴۰۴
جدول حق بیمه کارگری سال 1404 | ||
ماه 31 روزه (ریال) | ماه 30 روزه (ریال) | وضعیت |
143,373,336 | 139,909,904 | جمع حقوق + مزایا (مشمول بیمه) افراد متأهل |
43,012,000 | 40,472,904 | حق بیمه کل (30 درصد) |
32,975,867 | 31,029,226 | سهم کارفرما (23%) |
10,036,134 | 9,443,678 | سهم کارگر (7 %) |
138,373,336 | 134,909,680 | جمع حقوق+مزایا(مشمول بیمه) افراد مجرد |
41,512,001 | 40,472,904 | حق بیمه کل (30 درصد) |
31,825,867 | 31,029,226 | سهم کارفرما (23%) |
9,686,134 | 9,443,678 | سهم کارگر (7 %) |
حقوق مشمول مالیات در سال 1403جزئیات و معافیت ها
حقوق مشمول مالیات شامل بخشهای مختلفی از درآمد شما مانند حقوق پایه، پاداشها و مزایا است. پس از کسر معافیتهای قانونی، این مبلغ برای محاسبه مالیات در نظر گرفته میشود. مالیات حقوق معمولاً بهصورت تصاعدی محاسبه میشود؛ به این معنا که با افزایش درآمد، نرخ مالیات نیز بیشتر میشود
مالیات بیمه حقوق
در مورد مالیات بیمه، مزایای غیرنقدی مشمول بیمه نیستند. اما تمام مزایای نقدی، بهجز مواردی که سازمان تأمین اجتماعی اعلام کند، مشمول بیمه هستند. همچنین، هر پرداختی که بیش از یک بار در سال انجام شود، بهعنوان مزایای مستمر شناخته شده و مشمول بیمه میشود.
معافیتهای مالیاتی حقوق در سال 1404
معافیتهای مالیاتی حقوق در سال 1404 به 2 شکل تعیین میشود،
- معافیت مالیاتی حقوق که طبق قانون بودجه سالیانه در مجلس شورای اسلامی به تصویب میرسد
- معافیت مالیاتی حقوق در سال 1404 مبلغ 288 میلیون تومان (ماهیانه 24 میلیون تومان است) و مازاد بر آن مشمول ضریب 10% تا 30% میشود.
- معافیتهایی که فارغ از تغییرات سالیانه قانون بودجه همواره ثابت هستند و شما میتوانید از آنها بهرهمند بشوید همچون:
- سنوات و خسارت اخراج
- حقوقی که برای ایام مرخصی استفادهنشده
- حقوقی که به بازنشستگان و مستمری بگیران وراث پرداخت میشود
- هزینههای سفر و فوقالعاده مأموریت به پرسنل و مدیریت
- عیدی و پاداش آخر سال به میزان یکدوازدهم معافیت سالانه
- توجه کنید که در صورت عدم بهرهمندی از تمام ظرفیت معافیت مالیاتی سالیانه حقوق میتواند مانده آن را به معافیت عیدی و پاداش سالیانه تسری بدهید
- مزایای غیرنقدی به میزان دودوازدهم معافیت سالانه
سقف مالیات حقوق
در سال 1404، کارگران تا سقف درآمد ماهانه 24 میلیون تومان، معاف از مالیات حقوق هستند، دارند، البته نرخ مالیات برای حقوق و مزایا، بسته به میزان درآمد، بهصورت پلکانی محاسبه میشود
جدول محاسبه مالیات حقوق ماهیانه
- نسبت به مازاد 288 میلیون تومان تا سقف 360 میلیون تومان در سال، ۱۰ درصد مالیات،
- نسبت به مازاد 360 میلیون تومان تا 456 میلیون تومان در سال، ۱۵ درصد مالیات
- نسبت به مازاد 456 تا 600 میلیون تومان در سال، ۲۰ درصد مالیات
- نسبت به مازاد 600 تا 800 میلیون تومان در سال، 25 درصد مالیات
- نسبت به مازاد 800 میلیون تومان به بالا در یک سال، ۳۰ درصد مالیات
نکته: سازمان مالیاتی بر اساس بخشنامه شماره 200/99/58 مورخ 99/8/14 وجوهی که بابت بن کارگری، حق مسکن، حق اولاد و سایر مزایای شاغل پرداخت میشود، از پرداخت مالیات معاف نموده بود؛ اما در پاسخ به این پرسش که آیا بن کارگری و حق مسکن در سال 1403 مشمول معافیت مالیاتی هستند؟ باید بگوییم: مطابق بند فوق از احکام بودجه 1403، موارد فوق اعم از حق شغل و حق شاغل و سایر موارد مذکور مشمول پرداخت مالیات هستند.

ز- در سال 1404، مجموع پرداختی به کارکنان دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان از قبیل حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، حق الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به صورت نقدی و غیر نقدی، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیر دولتی، چه از کارفرمای اصلی و یا غیر اصلی (موضوع تبصره (1) ماده (86) قانون مالیات های مستقیم) باشد پس از کسر معافیت های مصرح در قوانین، به شرح زیر مشمول مالیات بر درآمد حقوق است:
-1 سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (84) قانون مالیات های مستقیم در سال 1404 مبلغ دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (2.880.000.000) ریال تعیین می شود.
-2 نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق اشخاص حقیقی به شرح زیر می باشد:
-1-1 نسبت به مازاد مبلغ دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (2.880.000.000) ریال تا سه میلیارد و ششصد میلیون (3.600.000.000) ریال، ده درصد (%10)
-2-2نسبت به مازاد سه میلیارد و ششصد میلیون (3.600.000.000) ریال تا چهار میلیارد و پانصد و شصت میلیون (4.560.000.000) ریال، پانزده درصد (%15)
-3-2نسبت به مازاد چهار میلیارد و پانصد و شصت میلیون (4.560.000.000) ریال تا شش میلیارد (6.000.000.000) ریال، بیست درصد (%20)
-4-2 نسبت به مازاد شش میلیارد (6.000.000.000) ریال تا هشت میلیارد (8.000.000.000) ریال، بیست و پنج درصد (%25)
-5-2 نسبت به مازاد هشت میلیارد (8.000.000.000) ریال، به بالا، سی درصد (%30)
تمامی افرادی که در بخش های دولتی و غیر دولتی تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق التدریس، حق التحقیق، حق الزحمه، حق نظارت، حق التألیف، حق فنی و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند، نیز مشمول مالیات حقوق هستند. اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و آموزشی، پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنی و مشمول ماده (85) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 هستند. همچنین مالیات قراردادهای پژوهشی مشمول حکم تبصره (2) ماده (86) قانون مالیات های مستقیم الحاقی مصوب 1396/04/27 است.
همچنین حق السعی (به استثنای مزد، حقوق و پاداش) و اضافه کار، رفاهی و انگیزشی، بهره وری، فوق العاده حق التدریس، حق التحقیق، حق پژوهش و حق کشیک (پس از اعمال سقف معافیت به تناسب اقلام مذکور و اقلام صدر این بند) مشمول مالیات به نرخ ده درصد (%10) می شود.

معافیت مالیات حقوق
- حقوق بازنشستگی، وظیفه، مستمری، پایان خدمت، خسارت اخراج، بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث، حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفادهنشده.
- هزینۀ سفر و فوقالعادۀ مسافرت مربوط به شغل.
- مسکن واگذارشده در محل کارگاه یا کارخانه برای اسکان کارگران و خانههای ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه به منظور استفادۀ کارگران.
- وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی، درمان و امثال آن.
- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال رویهمرفته معادل یکدوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع مادۀ 84 قانون مالیات مستقیم.
- وجوهی که کارفرما بابت هزینۀ درمان کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آنها به طور مستقیم یا به وسیلۀ حقوقبگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند.
- مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دودوازدهم معافیت موضوع مادۀ 84 قانون مالیات مستقیم.
معافیت مهدکودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا
موضوع معافیت مهدکودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و … در سال 87 و با بخشنامۀ 33553 مشمول مالیات شد. در دادنامۀ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شمارۀ 601 در سال 89، کارکنان دولت در این موارد معاف از مالیات شدند و در ادامه در دادنامۀ 335 در سال 91 مجدداً این معافیت منوط به بخشنامۀ سال 87 لغو و از درجۀ اعتبار ساقط شد. در دادنامۀ 73 در تاریخ 98/12 با این رأی که بر مبنای مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیاتهای مستقیم، اطلاق شخص حقیقی در خدمت شخص حقوقی دیگر، اعم از حقیقی و حقوقی شامل کلیۀ کارکنان، از جمله کارکنان بخش دولتی و غیردولتی (عمومی غیردولتی) و خصوصی است؛ بنابراین قید «کارکنان دولت» در سطر چهارم رأی شمارۀ ۶۰۱ ـ ۱۳۸۹/۱۲/۹ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبتنی بر سهو قلم بوده و عبارت «کارکنان دولت» به «حقوقبگیران» اصلاح شده است.
در نهایت، سازمان امور مالیاتی در بخشنامۀ200/98/80 این رأی را قید کرد که وجوهی که بابت مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا در حدود متعارف یا ارائۀ اسناد و مدارک به کلیۀ کارکنان پرداخت میکند، از شمول حکم مواد 82 و 83 قانون مالیاتهای مستقیم خارج است و مشمول مالیات نیست. اما ایراد این رأی این بود که سه نقطه یا همان واژۀ «غیره» از بخشنامه حذف شده بود.
در سال 99، سازمان امور مالیاتی بخشنامهای را به شمارۀ 58/99/200 صادر کرد که تمام موارد بابت مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و … (و غیره ) را در حدود متعارف معاف از مالیات کرد. طبق مادۀ 20 قانون دیوان عدالت اداری، اثر ابطال مصوبات از زمان صدور رأی هیئت عمومی است که این زمان مربوط به سال 87 میباشد. طبق مادۀ 242 ، ادارۀ امور مالیاتی موظف است در هر موردی که به علت اشتباه در محاسبه، مالیات اضافی دریافت شده است و همچنین در مواردی که مالیاتی طبق مقررات این قانون قابل استرداد باشد، وجه قابل استرداد را از محل وصولی جاری، ظرف یک ماه به مؤدی پرداخت کند.
برای داشتن اطلاعات تکمیلی در خصوص جایگاه قانونی کارگر پیشنهاد میکنم از دیگر منابع نیز بهره بگیرید