راهنمای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی

راهنمای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی

ابتدا در نظر داشته باشید؛

آخرین بخشنامه مربوط به تبصره ماده 100 به شماره د/88520/200 به تاریخ 21/12/1402در خصوص عملکرد منتهی به دوره اسفند 1402 می‌باشد که در ادامه این نوشتار جزئیات آن مورد بررسی قرار داده شده است.

اما از نظر قانون‌گذار و دولت، اظهارنامه مهم‌ترین سند مالی کسب و کار در طول یک سال مالی است؛ به نحوی‌که اعطای هر گونه معافیت یا استفاده از مزایای نرخ صفر مالیاتی، بخشودگی و یا مشوق‌های شغلی به شرط ارائه اظهارنامه مالیاتی یا اظهارنامه عملکرد است و در صورت ارائه ندادن آن، مؤدی علی‌رغم عدم بهره‌مندی از مزایای شغلی، مشمول جریمه‌های غیرقابل بخشودگی و مجازات می‌شود. به سبب اهمیت این موضوع، همچون تمام اسناد مالی و محزری، اطلاعات ابرازی در اظهارنامه نیز قطعی و مشمول تبعات قانونی و مسئولیت ارسال آن به عهده شما می‌باشد. هم‌اکنون با بیان این مقدمه و واقف شدن به اهمیت ارائه اظهارنامه، به تشریح چگونگی و جزئیات آخرین قوانین مربوط به تغییرات طبقه‌بندی اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم و راهنمای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی می‌پردازیم.

ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی در دفاتر پیشخوان دولت

آیا ارسال اظهارنامه در دفاتر پیشخوان دولت اقدامی صحیح است؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید بررسی کنیم که آیا شما برای درمان بیماری به عطاری مراجعه می‌کنید یا به پزشک؟ آیا آگاهی از تغییرات یا تجربیات مربوطه برای شما اهمیت دارد؟ متأسفانه در سالهای اخیر در سازمان امور مالیاتی شاهد این هستیم که عددی به اشتباه یا طبقه‌بندی نادرست اقلام سود و زیان توسط متصدی دفتر پیشخوان دولت یا کافی‌ نت ثبت شده است و از طرفی طبق نظر قانون‌گذار، ثبت الکترونیکی اظهارنامه همچون امضای شما در دفتر اسناد رسمی است، به این معنی که شما در سلامت کامل عهده‌دار تمام اطلاعات ارسال شده و مبلغ مالیات ابرازی هستید و اگر عددی به اشتباه ثبت یا طبقه‌بندی شده باشد، این گمان را به ذهن متبادر می‌کند که شما قصد کتمان حقیقت یا گمراهی مسئول رسیدگی‌کننده را دارید.

اشخاص مشمول تبصره ماده 100

هرساله سازمان امور مالیاتی به منظور تسهیل و تسریع وصول مالیات از مؤدیان و با توجه کمتر شدن حجم فعالیت مسئولین رسیدگی‌کننده، تسهیلاتی تحت عنوان تبصره ماده 100 برای مؤدیان یا اشخاص حقیقی گروه دوم و گروه سوم قائل می‌شود تا با پرداخت مالیات مبتنی بر توافق، اشخاص را به گزارشگری هر چه بهتر و سریع‌تر ترغیب نماید، این در حالی است که برای عملکرد سال 1401 تمامی گروه‌های اول، دوم و سوم امکان بهره‌مندی از شرایط تبصره ماده را دارند و در صورتی که جمع فروش توأم با ارائه خدمات مؤدیات تا مجموع 67.200 میلیارد ریال باشد (شش میلیارد و هفتصد و بیست میلیون تومان) می‌توانند از فرم توافق‌نامه تبصره ماده 100 استفاده کنند.

جهت کسب اطلاعات کامل در خصوص آخرین قوانین مربوطه به تبصره ماده 100 جهت عملکرد دوره مالی 1401 می‌توانید به لینک مرتبط مراجعه بفرمائید.

اشخاص مشمول تبصره ماده 100

اشخاص مشمول تبصره ماده 100

مشاوره تلفنی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

مؤسسه دادیس در راستای بهره‌مندی هر چه بیشتر مؤدیان از پرداخت مالیات عادلانه در سال 1401 قصد دارد تا با ارائه خدمات مشاوره تلفنی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، از ایجاد اشتباهات رایج افراد غیرمتخصص در تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی و همچنین تبعات بعدی مؤدیان در پاسخگویی در سازمان امور مالیاتی جلوگیری کند؛ چرا که در سال‌های اخیر، به خصوص از سال 1400، ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی منوط به اطلاع از آخرین اخبار، قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های سازمان امور مالیاتی است که مؤدیان می‌توانند در این خصوص اطلاعات خود را برای هر یک متخصصین این حوزه ارسال نمایند تا اظهارنامه عملکرد شما را با توجه به تغییرات شغلی شما در آینده‌ای قابل پیش بینی تکمیل و ارسال کنند.

بخشنامه تبصره ماده 100 برای سال 1403

در خصوص گزارش عملکرد مالی منتهی به تاریخ اسفند 1402 که اشخاص حقیقی موظف به گزارش آن تا پایان خرداد ماه سال 1403 می‌باشند، طی بخشنامه‌ای به شماره د/88520/200 به تاریخ 21/12/1402 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، با این رویکرد که حکم تبصره ماده 100 در سالهای گذشته باعث افزایش مطلوبیت برای اشخاص حقیقی گروه دوم و سوم و باعث فراهم کردن موجبات همکاری بازار با دولت گردیده است، از طرفی نیز این فرآیند باعث شد تا سازمان امور مالیاتی هزینه کمتری برای رسیدگی به پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی پرداخت نماید که به طور مستقیم یک صرفه جویی دولتی به شمار می‌رفت، اما این تنها منفعت استفاده از تبصره ماده 100 نبوده است، در نهایت بررسی این موضوع از جهات مختلف اقتصادی باعث تا ریاست محترم سازمان امور مالیاتی سقف بهره‌مندی اشخاص حقیقی گروه دوم و سوم را تا مبلغ 18 میلیارد تومان افزایش بدهد.

البته بخشنامه اشخاص مشمول تبصره ماده 100 نیز همچون سایر مصوبات در موعد قانونی خود تکمیل و جزئیات آن به صورت شفاف‌تری ارائه می‌گردد. در ذیل همین پاراگراف بخشنامه منتشر شده از جانب سازمان امور مالیاتی را در غالب فایل PDF (به‌پیوست) تقدیم حضور می‌گردد.

  • تمدید مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی

    طی نامه شماره 200/606 به تاریخ 1401/03/30 اداره کل امور مالیاتی، به موجب مصوبه مراجع قانونی، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1400 اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) را تا تاریخ 15 تیر 1401 تمدید کرد، لذا صاحبان محترم مشاغلی که تاکنون نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا تکمیل فرم تبصره ماده (100) قانون مالیات‌های مستقیم اقدام ننموده‌اند، برای بهره‌مندی از معافیت‌ها نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی می‌توانند تا تاریخ 15 تیر 1401 با مراجعه به سایت MY.TAX.GOV.IR نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی یا تکمیل فرم تبصره ماده 100حسب مورد اقدامات لازم را بعمل آورند.

    دانلود ابلاغیه ریاست سازمان امور مالیاتی

  • چه اشخاصی مشمول استفاده از تبصره ماده 100 برای عملکرد سال 1400 هستند؟

    بر اساس دستورالعمل 3/1402/200 به تاریخ 27/02/1402 و اصلاحات بعدی دستوالعمل، اشخاص حقیقی یا تمام صاحبان مشاغلی که مجموع فروش توأم با ارائه خدمات آنها در سال 1401 کمتر یا مساوی 67.200.000.000 میلیارد ريال باشد، تا پایان پایان خرداد ماه امکان استفاده از توافق نامه تبصره ماده 100 را دارند.
    برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در متن مقاله به صورت مفصل به مضمون این دستورالعمل پرداخته‌ایم.

  • استفاده از تبصره ماده 100 چه معایبی دارد؟

    این مهم را در نظر داشته باشید، طبق تبصره ماده 100 سازمان امور مالیاتی، در صورت کتمان درآمد یا فروش بیشتر از سقف تعیین شده، برای شخص حقیقی، علاوه بر جریمه کتمان درآمد، جریمه عدم تسلیم اظهارنامه عملکرد نیز تعلق می‌گیرد؛ با این استدلال که فرم تبصره ماده 100 در حکم تسلیم اظهارنامه عملکرد تلقی نمی‌شود و فقط یک توافق‌نامه می‌باشد که مفاد آن از طرف مؤدی نقض شده است.

  • برای ارسال اظهارنامه در کافی نت چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم؟

    با توجه به اینکه ثبت و ارسال اظهارنامه الکترونیکی همچون امضای شما در دفتر اسناد رسمی می‌باشد، از این رو مسئولیت ارسال اظهارنامه نیز به عهده شماست. برای ارسال اظهارنامه در کافی نت باید مدنظر داشته باشید که ابتدا مطالعه و آگاهی کاملی نسبت به آخرین تغییرات قانون داشته باشید و سپس بر روی فرم پیش‌نویس اظهارنامه عملکرد (از سایت سازمان امور مالیاتی قابل دانلود می‌باشد) اطلاعات خود را که به طور دست‌نویس تکمیل نموده‌اید، با اطلاعاتی که توسط متصدی کافی نت تکمیل شده است، مقایسه کنید تا مشمول پرداخت مالیات اضافی نشوید.

پرسش و دیدگاه خود را درج فرمایید:
آخرین مقالات
up-arrow