دوره آموزش رسیدگی مالیاتی

برای اینکه شما در هر جلسه مذاکره‌ ای موفق باشید، قبل از آن نیاز به یک پیش‌نویس دارید که در آن تمام جوانب بررسی شده باشد. نحوه رسیدگی مالیاتی نیز به‌گونه‌ ای است که شما باید برای هر موضوعی که مطرح شد، پاسخ مناسبی داشته باشید. به‌عبارتی شما نیاز به یک پیش‌ رسیدگی مالیاتی دارید.

اینکه چه مواردی برای ممیز کل مالیاتی حائز اهمیت است، شامل تمام گزارش‌ هايی مي‌شود که از طریق سامانه‌ های بانکی و گزارش‌ های برون‌ سازمانی دريافت مي‌كنيد یا همان گزارش‌ هایی است که دیگران برای شما ارسال می‌کنند.

اما ترتیب و نحوه ارائه یا به‌طور کلی نوع گزارش‌گری شما نیز حائز اهمیت است؛ چراکه شما نشان می‌د‌هید نسبت به قانون اشراف دارید و این موضوع باعث می‌شود در صدور برگ تشخیص شما نهایت دقت به عمل آيد. در نتیجه نزد ممیز کل مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی کمترین زحمت را متحمل می‌شوید.

پخش ویدیو

درباره دوره

فرآیند رسیدگی مالیاتی پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی آغاز می‌شود و شامل بررسی دقیق اطلاعات اظهارشده توسط سازمان امور مالیاتی است. طبق ماده 156 قانون مالیات‌های مستقیم، اگر سازمان امور مالیاتی ظرف یک سال به اظهارنامه رسیدگی نکند، اظهارنامه به‌صورت قطعی پذیرفته می‌شود. با این حال، در بسیاری از موارد، مودیان به جلسه رسیدگی دعوت می‌شوند و موظف‌اند اسناد و مدارک خود را برای دفاع از اظهارنامه به سازمان ارائه کنند. اما چگونه می‌توانید با اطمینان و آمادگی کامل در جلسات رسیدگی مالیاتی شرکت کنید؟ موسسه دادیس با طراحی دوره آموزشی مراحل رسیدگی مالیاتی، به شما کمک می‌کند تا تمامی اصول و فرآیندهای مربوط به رسیدگی مالیاتی را به‌صورت جامع و کاربردی فرا بگیرید.

ویژگی‌های دوره

ارائه PDF دوره

ارائه ویدیوهای دوره

گارانتی یکساله

پشتیبانی 24 ساعته

مشاوره حقوقی و مالیاتی

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران مالی

فارغ التحصیلان
رشته حسابداری

شــرکــت‌کـننـدگــــان
آزمون‌های حرفه ای

فعالان اقتصادی

سرفصل‌های دوره

Icon بررسی راهکار ها و قوانین مربوط به ابلاغ
Icon نحوه گرفتن مهلت رسیدگی بیشتر از حدود قانون
Icon نحوه ارائه اسناد و مدارک حسابداری و گزارش‌ های تطبیقی
Icon نحوه طبقه‌ بندی اطلاعات
Icon نکات حائز اهمیت در صورت‌ مجلس
Icon نحوه تعامل با ممیز مالیاتی
Icon تجربیات رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده

مدرسین دوره

موسسه مالیاتی دادیس با افتخار 

علی مولایی مالیات
مهندس علی مولایی

مدیر عامل مؤسسه دادیس

مدرس و مشاوره امور مالی و مالیاتی

عضو انجمن مشاوران رسمی ایران

ثبت نام در دوره دوره آموزش رسیدگی مالیاتی

ثبت نام در دوره

مقاله دوره آموزش رسیدگی مالیاتی

سوالات متداول
طبق آيین‌نامه ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم، فاصله ابلاغ تا رسیدگی به پرونده شما حداقل 7 تا حداکثر 15 روز است که بنا به درخواست مؤدی این مدت تا 10 روز قابل تمدید است. اما شما باید این درخواست را به‌صورت کتبی و قبل از روز رسیدگی به ممیز تقدیم كنيد و با توافق ایشان و سرممیز مالیاتی توافق صورت ‌گیرد.
مودی یا مدیریت یا مالک کسب و کار می‌تواند به یکی از اعضای خانواده خود یا شخص دیگری از جمله کارمندان خود وکالت بدهد تا در جلسه رسیدگی حاضر شود و از طرف ایشان توضیحات لازم را ارائه دهد. بنا به نوع وکالت‌نامه، حتي می‌تواند اختیار توافق را نیز به ایشان تفویض كند. اما در نظر داشته باشید که چنانچه یکی از کارمندان براي حضور در جلسه رسیدگی حاضر ‌شود، بايد با در دست داشتن لیست بیمه و مالیات قبل از رسیدگی توسط مسئول پرونده مالیاتی، احراز هویت شود.
اسناد و مدارکی که ممیز مالیاتی درخواست می‌کند، غالباً به‌صورت نمونه‌گیری هستند. به‌منظور تکمیل پرونده، رسیدگی به دوره عملکرد شما و بایگانی در سازمان امور مالیاتی کفایت می‌کند. البته لازم به ذكر است که شما به‌ هیچ‌ وجه اصل اسناد و مدارک را تحویل حسابرس مالیاتی نمي‌دهید، مگر اینکه به درخواست ایشان باشد و لازم است رسید اسناد دریافت‌شده کتباً به شما تحویل داده شود.
به لحاظ قانونی مهلتی برای صدور برگ تشخیص صادره نشده است، اما چنانچه تا یک سال و 3 ماه بعد از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه برگ تشخیص به شما ابلاغ نشود، اظهارنامه شما قطعی تلقی می‌شود و امکان صدور برگ تشخیص از تیم رسیدگی‌ کننده مالیاتی سلب می‌شود.
تمام حسابداران باید درباره نحوه رسیدگی مالیاتی و حقوق خود آگاه باشند. در همین راستا نیز لازم است مدیران کسب و کارها اطلاعات قابل قبولی در این خصوص به دست آورند تا از برون‌رفت سرمایه جلوگیری کنند. این دوره زمینه آشنایی با نحوه به‌کارگیری قوانین و مقررات، دستورالعمل و بخشنامه‌های مربوط به فرایند رسیدگی مالیاتی را که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده است، برای شما فراهم می‌‌کند.

6 پاسخ

  1. با سلام و احترام
    اگر ممیز مالیاتی برخلاف واقعیت اظهارنامه من، برگه تشخیص صادر کرد، چه کاری باید انجام دهم؟

    1. درود بر شما سرکار خانم رضایی
      چنانچه ممیز مالیاتی خلاق واقع برگ تشخیص صادر کرده باشد، میتوان از ممیز کل بعنوان مرجع حل اختلاف مالیاتی یا مراجع حل اختلاف دیگر در این خصوص استعانت و خلاف واقع بودن را اثبات کرد که در همین راستا هیئت 216 نیز میتواند اثر گذار باشد
      اما طبق بخشنامه شماره 15236 در صورت عدم توجه توسط ممیز مالیاتی از دادیار مسئول انتظامی میتواند نسبت به رد برگ تشخیص یا حتی رد و ابطال برگ قطعی مالیاتی درخواست نمائید و اصلاحیه برگ قطعی صادر شده را خواستار شوید
      با تشکر

    1. درود بر شما جناب آقای جلالی
      بنا به درخواست کتبی شما قبل از روز برگذاری جلسه رسیدگی نزد ممیز مالیاتی می توانید با اخذ توافق ممیز مالیاتی طبق قانون آن را 10 روز به تعویق بیاندازید. البته بیشتر از این میزان هم میشود که همچنان بستگی به توافق ممیز مالیاتی و حسابرس ارشد ایشان دارد
      لازم به ذکر است جلسه هیئت بین 6 تا 15 بعد از ابلاغ به شما در صورت عدم درخواست در خصوص تاخیر در زمان رسیدگی برگذار میگردد
      با تشکر

  2. در جلسه رسیدگی مالیاتی آیا ممیز مالیاتی می‌تواند نسخه دیجیتالی اسناد را به جای نسخه‌ های کاغذی بپذیرد؟

    1. درود بر شما سرکار خانم نجفی
      هیچ گونه محدودیتی برای پذیرش و اثبات ادعای شما در مراجع حل اختلاف مالیاتی وجود ندارد. به عبارتی دیگر قانون اتکای بر اسناد کاغذی و رد اسناد الکترونیکی ندارد، در همین خصوص باید اشاره کنم که صورت معاملات فصلی یک ساختار کاملا الکترونیکی دارد و سندی نزد مرجع حل اختلاف مالیاتی به شمار میرود
      اما جهت بایگانی و توجه به کاغذی بودن فرآیندهای سازمان امور مالیاتی موضوعی است که شما باید آن را مد نظر داشته باشید
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *