دفاع مالياتی و تنظيم لايحه مالیاتی

خدمات دفاع مالياتی و تنظيم لايحه مالیاتی

برای ارائه خدمات دفاع مالیاتی و تنظیم لایحه مالیاتی باید چند گام را در نظر داشته باشیم. ابتدا باید بررسی کنیم قبل از عارضه هستیم یا به قول پزشکان برای پیشگیری نزد متخصص رفته‌ایم یا برای درمان مراجعه کرده‌ایم.

طبیعتاً رویکرد پیشگیری نسبت به درمان هزینه و دردسر کمتری برای ما خواهد داشت. به‌ عبارتی پیشگیری در حوزه مشاوره مالیاتی به زمان شروع کار، نحوه عقد قراردادها، نحوه ثبت هزینه‌ها و نحوه تنظیم دفاتر تا سامانه مؤدیان مربوط می‌شود. حال اگر در این بین گزارشی به اشتباه برای ما ثبت شده باشد یا ما در گزارشگری، از صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده گرفته تا اظهارنامه عملکرد و تنظیم دفترها، اشتباهی داشته باشیم، وکیل مالیاتی برای دفاع مالیاتی و تنظیم لایحه مالیاتی در مقابل ممیز کل مالیاتی یا دیگر مراجع حل اختلاف در صدور رأی یا تعدیل مالیات با محدودیت بیشتری مواجه می‌شود. اما در نهایت وکیل مالیاتی با مطالعه پرونده، حتی در نامساعدترین وضعیت پرونده، از بخشنامه‌هایی که به ماهیت قانون اشاره دارند، به جای قوانین شکلی استفاده می‌کند.

لایحه دفاعیه مالیاتی چیست؟ نحوه نگارش و تنظیم لایحه مالیاتی
لایحه دفاعیه مالیاتی چیست؟ نحوه نگارش و تنظیم لایحه مالیاتی

منظور از دفاع مالیاتی چیست

منظور و هدف از دفاع مالیاتی تنظیم لایحه نزد ممیز کل مالیاتی به عنوان اولین مرجع حل اختلاف مالیاتی، حضور نزد ممیز کل مالیاتی برای دفاع، تعیین نماینده مؤدی برای صدور رأی در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، در نظر داشتن فرصت‌های اعتراض و درخواست تغییر زمان جلسات هیئت، حضور نزد مراجع حل اختلاف مالیاتی و بررسی تمام جزئیات پرونده از جمله نحوه ابلاغ است که به‌ منظور استفاده در موارد ذیل می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. البته هریک از موارد به واسطه‌ی پیچیدگی‌های نحوه طرح، تنظیم و ارائه در نوشتاری تخصصی و به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • مطالبه یا استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده؛
  • درخواست رسیدگی مجدد به مالیات عملکرد در مراحل ۲۳۸ و بدوی و تجدیدنظر؛
  • لایحه درخواست بخشودگی جرائم مالیاتی؛
  • نحوه تنظیم متن لایحه اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده؛
  • نحوه تنظیم متن لایحه ۲۵۱ مکرر؛
  • نحوه تنظیم لایحه رفع تعرض مالیاتی (معمولاً به دلیل تشابه اسمی ایجاد می‌شود)؛
  • نحوه تنظیم لایحه برای شورای عالی مالیاتی؛
  • نحوه تنظیم و ارائه شکایت به هیئت یا کمسیون ۲۱۶؛
  • نحوه تنظیم لایحه برای دیوان عدالت اداری.
دفاع مالیاتی چیست و چگونه انجام می شود؟
دفاع مالیاتی چیست و چگونه انجام می شود؟

مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

مراحل اعتراض به برگ تشخیص و ارائه لایحه دفاعیه مالیاتی به شرح زیر است:

  • ظرف 30 روز به ممیز کل مالیاتی یا 238؛
  • ظرف 20 روز از رأی هیئت بدوی به هیئت تجدید نظر؛
  • ظرف یک ماه از صدور رأی هیئت تجدیدنظر به هیئت 216؛
  • ظرف 2 ماه از رأی آخرین هیئت به شورای عالی مالیاتی؛
  • ظرف 3 ماه از رأی آخرین هیئت به دیوان عدالت اداری؛

شما بدون در نظر گرفتن تاریخ، امکان ارائه لایحه به هیئت 251 مکرر را دارید.

تاثیر دفاع مالیاتی بر کاهش مالیات
تاثیر دفاع مالیاتی بر کاهش مالیات

یک لایحه دفاعی مالیاتی چگونه در کاهش مالیات مؤثر است

این مهم ریشه در قانون اساسی دارد؛ اما اینجا از تفسیر قانون اساسی فاصله می‌گیریم.

به زبانی ساده، قوانین مالیاتی به نحوی تعریف شده است که ممیز مالیاتی و هریک از مراجع حل اختلاف مالیاتی به پاسخگویی درباره مواردی که مؤدی مطرح می‌کند یا بر آنها اعتراض دارد، مکلف‌اند. از این‌رو لایحه دفاعیه سندی مکتوب مبتنی بر درخواست مؤدی است که مراجع حل اختلاف مالیاتی به بررسی و اظهارنظر مکتوب نسبت به آن مکلف‌اند. در همین راستا، چنانچه هر یک از موارد خواسته‌شده در لایحه دفاعیه به‌صورت مکتوب از طرف مراجع حل اختلاف مالیاتی پاسخ داده نشود، این امکان وجود دارد که هیئت 216 به‌دفعات به جای مرجع رسیدگی‌کننده که نقض‌کننده عدالت بوده است، برگذار شود تا پاسخی قابل اتکا و مکتوب، مبتنی بر قوانین و مقررات به اعتراض مؤدی داده شود.

در مقابل آن، درصورت کامل بودن دفاع شفاهی مؤدی نیز امکان استناد به آن وجود ندارد؛ هرچند که توضیحات شفاهی مؤدی تسهیل‌کننده لایحه دفاعیه مکتوب است.

موضوع دیگری که در خصوص لایحه دفاعیه مکتوب قابل تشریح است، طبقه‌بندی و امکان ارتباط هر یک از بند‌های قانون با اعتراض مطرح‌شده است؛ به نحوی که مرجع حل اختلاف مالیاتی امکان درک و ارتباط معنایی بین آنها را دارد؛ موضوعی که ممکن است به واسطه‌ی تضعیع حق و هیجانی بودن مؤدی یا عدم توانمندی از ارائه مطلب به صورت شفاهی امکان‌پذیر نباشد.

چه کسانی باید نسبت به دفاع مالیاتی اقدام کنند ؟
چه کسانی باید نسبت به دفاع مالیاتی اقدام کنند ؟

دفاع مالیاتی توسط چه کسی انجام می‌شود

به‌منظور دفاع مالیاتی، شخص مؤدی، مدیریت عامل، اشخاص دارای امضا در شخصیت حقوقی، وکیل مؤدی، اعضای خانواده مؤدی در صورت داشتن معرفی‌نامه از طرف مؤدی، کارمندان مؤدی در صورت داشتن نامه از طرف مؤدی به شرط احراز هویت از طریق لیست بیمه و مالیات می‌توانند نزد مراجع حل اختلاف مالیاتی دفاع کنند.

توجه داشته باشید که در این بین فقط شخص وکیل که رابطه استخدامی با مؤدی ندارد و به شرط عدم عضویت در جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران ملزم به پرداخت حق تمبر بر اساس مبلغ مورد اختلاف می‌باشد.

برای پرداخت حق تمبر قبل از زمان جلسه به مسئول مربوطه مراجعه کنید و پرداختی لازم را انجام بدهید تا بخشی از زمانی که هیئت به برگذاری جلسه و بررسی توضیحات شما اختصاص داده است را صرف ابطال تمبر جهت حضور در جلسه نکنید.

هیئت حل اختلاف دفاع مالیاتی
هیئت حل اختلاف دفاع مالیاتی

زمان اعتراض به برگ تشخیص و رأی هیئت حل اختلاف

شما ظرف 30 روز فرصت دارید تا به برگ تشخیص صادره از جانب ممیز مالیاتی اعتراض کنید، در غیر این صورت برگ تشخیص شما قطعی می‌شود. اما چنانچه اعتراض کردید، ممیز کل مالیاتی طی 45 روز مهلت رسیدگی به پرونده شما را دارد.

این احتمال را در نظر بگیرید که با ممیز کل به توافق نرسیدید؛ پرونده به هیئت حل اختلاف بدوی ارجاع داده می‌شود و بعد از صدور رأی توسط هیئت بدوی نیز شما 20 روز فرصت دارید نسبت به رأی هیئت بدوی اعتراض کنید. در صورت عدم اعتراض رأی صادره قطعی تلقی می‌گردد.

اما چنانچه ظرف مهلت 20روزه به رأی هیئت بدوی اعتراض کردید، پرونده به هیئت تجدید نظر ارجاع داده می‌شود که در نهایت رأی هیئت تجدیدنظر قطعی و لازم‌الاجراست.

شما پس از ابلاغ رأی هیئت تجدیدنظر 10 روز فرصت دارید تا ترتیب پرداخت بدهی خود را به صورت نقد یا اقساط بدهید؛ در غیر این صورت پرونده برای وصول اجرا به اداره وصول اجرا ارائه می‌شود.

در همین راستا می‌توان طی 30 روز بعد از صدور رأی هیئت تجدید نظر نزد هیئت 216 اعتراض کرد و بر همین اساس 2 ماه مهلت اعتراض نزد شورای عالی مالیاتی، 3 ماه مهلت اعتراض نزد دیوان عدالت اداری و برای همیشه فرصت اعتراض نزد هیئت 251 مکرر وجود دارد.

چه اسنادی برای نوشتن لایحه دفاعیه مالیاتی لازم است

مهم‌ترین سندی که برای تنظیم و نگارش لایحه دفاعیه لازم است، دریافت مبنای محاسبه برگ تشخیص برای مالیات عملکرد و برگ مطالبه برای مالیات بر ارزش افزوده است. به اقتضای نوع پرونده و مشکل، نیاز به اطلاعات زیر داریم:

  • اظهارنامه عملکرد، اظهارنامه ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی دوره مالی مورد بررسی؛
  • بررسی زمان ابلاغ تا جلسه رسیدگی مالیاتی؛
  • صورت‌حساب بانک؛
  • اسناد و مدارک حسابداری از جمله گزارش بهای تمام‌شده، آنالیز محصول و موجودی مواد و کالا اول و پایان دوره.

گفتنی است به اقتضای نوع پرونده موارد دیگری نیز قابل بررسی است که می‌توان به اسناد و مدارک ارزی، برگ سبز و مواردی از این دست اشاره کرد. اما در کنار تمام اسناد واحد حسابداری و اسناد دریافتی از سازمان امور مالیاتی، گزارش شفاهی یا توضیحات مؤدی نیز می‌تواند گره‌گشای مسئله باشد.

درصورتی که پرونده مالیاتی شما دچار مشکل است، یا برای شما مالیات غیر عادلانه‌ ای در نظر گرفته شده، توصیه می‌کنیم حتماً از خدمات مالیاتی دادیس بهره‌مند شوید. تیم موسسه مالیاتی دادیس با تجربه‌ ای چندین ساله و حضور متخصصان رسمی مالیاتی و کارشناسان حسابداری، آماده است تا از حقوق شما دفاع کند و با تنظیم لوایح دفاعیه دقیق و مستند، راهکارهای قانونی مناسب را برای کاهش یا اصلاح مالیات ارائه دهد.

سوالات متداول
دفاع مالیاتی فرایندی است که طی آن مؤدی یا نماینده قانونی او از حقوق مالیاتی خود در مقابل ممیز کل یا مراجع حل اختلاف دفاع می‌کند. این فرایند شامل تنظیم و ارائه لایحه دفاعیه، حضور در جلسات رسیدگی و ارائه اسناد و مدارک موردنیاز است.
مؤدی ابتدا باید ظرف 30 روز به برگ تشخیص صادره اعتراض کند. سپس، پرونده به هیئت بدوی ارجاع داده شده و بعد از رأی هیئت بدوی، مؤدی 20 روز فرصت دارد تا اعتراض کند. این فرایند می‌تواند به ترتیب در هیئت تجدیدنظر، هیئت 216 و دیگر مراجع قانونی ادامه یابد.
اسناد اصلی شامل اظهارنامه عملکرد، اظهارنامه ارزش افزوده، صورت معاملات فصلی، گزارش‌های حسابداری (مانند بهای تمام‌شده و موجودی کالا)، صورت‌ حساب بانکی و اسناد مرتبط با پرونده مالیاتی است. همچنین توضیحات شفاهی مؤدی می‌تواند در تنظیم لایحه مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *