جـهـل بـه قـانـون، مـانـع از مـجـازات نـیسـت.
طرح و تنظیم لایحه مالیاتی میتواند از سقوط یک بنگاه اقتصادی جلوگیری کند؛ در نتیجه کارگران آن واحد اقتصادی همچنان دارای شغل و درآمد مناسب خواهند بود. اما لایحه مالیاتی چگونه باعث رسیدن به نتیجه مطلوب شما در حل اختلاف با سازمان امور مالیاتی میشود؟
شما میتوانید به کمک این نوشتار شخصاً لایحه خود را تنظیم کنید یا درخواست طرح لایحه را در پایین این نوشتار ثبت کنید. اعتماد شما باعث افتخار ما خواهد بود.
خدمات مالیاتی دادیس شامل، دادرسی مالیاتی، تهیه و ارائه لایحه دفاعیه، ثبت اعتراض های مالیاتی، توافق با ممیز کل و حضور در جلسات هیئت های حل اختلاف مالیاتی با دقت و تحت نظارت متخصصین انجام میشود. اعضای تیم ما، با تجربه ای گسترده و آگاهی کامل از قوانین، همواره در کنار شما هستند.
مهمترین گام یا اولین گامی که برمیدارید باید تنظیم لایحه مالیاتی باشد. اما چقدر برای تنظیم لایحه مالیاتی وقت صرف کنیم؟ چه زمانی آن را به مسئول پرونده تقدیم کنیم یا اینکه بهصورت الکترونیکی آن را ثبت کنیم؟
بعد از صدور ابلاغ برگ تشخیص، شما یک ماه یا بهطور دقیق 30 روز فرصت دارید تا لایحه دفاعیه خود را تقدیم یا بارگذاری کنید. پیشنهاد میکنم نه شتابزده عمل کنید و نه نسبت به آن کاهل باشید. شما باید بلافاصله بعد از ابلاغ برگ تشخیص، مبنای محاسبه برگ تشخیص را از مسئول پرونده دریافت و یک رونوشت یا عکس از آن بگیرید. سپس ظرف یک ماه تمام اسناد و مدارک لازم را جمعآوری و براساس مبنای برگ تشخیص لایحهای منسجم تنظیم کنید و در روزهای پایانی منتهی به مهلت 30روزه اعتراض خود را در کارتابل مالیاتی خود ثبت کنید.
از چند منظر ما آموزش لایحه نویسی مالیاتی را در دست داریم.
در فرهنگ فارسی استاد معین، لایحه به معنای مکتوب به کار رفته است. البته در قالب طرح و نوشتهای که وکیل به منظور دفاع از دعوی به محکمه تقدیم میکند، نیز عنوان شده است
اما مبتنیبر وظیفه سازمان لایحه در پاسخ به این سؤال که لایحه مالیاتی چیست، باید گفت کاغذی است که در نبود یا فقدان شما قرار است اعتراضتان را تمام و کمال به مراجع حل اختلاف مالیاتی اعلام دارد و نقش بسزایی در احقاق حق شما داشته باشد.
با بررسی نقش سازمانی لایحه مالیاتی هماکنون میتوانیم در سادهترین حالت به اندازه نیاز برای آن ارزش قائل شویم و زمان بگذاریم.
مهمترین نشانههایی که در لایحه نویسی کاربرد دارد و دانستن کار کرد آنها ضروری است عبارتاند از:
نشانههای نگارشی محدود به این موارد نیستند؛ ولی مهمترین و کاربردیترین نشانهها همین موارد هفتگانه پیشگفتهاند.
ویژگی های لایحه مالیاتی
جذابیت بصری و استفاده از کلام بزرگان حقوق و مالیات نیز ویژگی دیگری از لایحه مالیاتی است.
مثلی قدیمی میگوید: «عقل انسان به چشمش است.» گرچه این مثل کنایهای به ظاهربینی برخی انسانهاست؛ ولی این حقیقت را، که فرم و شکل هرچیز در جذب مخاطب تأثیر دارد، نمیتوان انکار کرد. بنابراین نامی که برای یک کتاب یا فیلم برگزیده میشود و طرح روی جلد یا پوستر آن در جذب مخاطب نقشی بسزا دارد. دقت کنید این جاذبه بصری تا هنگامی که ما هنوز آن کتاب یا فیلم را نخوانده یا ندیدهایم پدید میآید و عاملی برای انتخاب آن کتاب یا فیلم برای خواندن یا دیدن میشود. دانش روانشناسی نیز بر صحت و درستی این ادعا صحه نهاده است.
بنابراین توصیه میشود حتی با صرف هزینه بالا، کاغذهایی با سربرگ زیبا و چشمنواز تهیه کنید و از طراحان حرفهای برای طراحی سربرگ و کارت ویزیت خود استفاده کنید.
بهطور متقن، هدف از تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی هریک از موارد زیر تلقی میشود.
همانطور که یک بیانیه مؤثر میتواند طرف دعوا را متقاعد کند، تاثیر لایحه مالیاتی بر کاهش مالیات نیز به همانگونه است. اما لایحه مالیاتی نیز همچون یک بیانیه مؤثر، شرایطی بر آن حاکم است؛ از جمله اینکه از حیث مفهوم و محتوا استوار و قابل اتکا باشد، تمام موارد مطرحشده در آن بهصورت کاملاً واضح و شفاف دارای پیوست و شماره باشد، نکات نگارشی آن بهدرستی رعایت شده باشد، نگارشی ساده و روان داشته باشد، مبتنیبر استدلال و منطق باشد، جامع باشد، عفت قلم در آن رعایت شده باشد، دارای نقلقول از بزرگان عرصه قانون باشد، کاملاً خوانا باشد، هر موضوعی در یک پاراگراف جداگانه تنظیم و طرح شود که این مسئلهای بسیار حائز اهمیت است.
اگر لایحهای شرایط فوق را داشته باشد، استدلال شما بر هیئت حل اختلاف مالیاتی حاکم خواهد شد و بر این اساس صاحب بنگاه اقتصادی میتواند شاهد تاثیر لایحه مالیاتی بر کاهش مالیات باشد.
بهعبارتی دیگر، یک لایحه مالیاتی همچون لباسی فاخر و درخور آن مجلس، نشاندهنده سواد مالی مجموعه اقتصادی شماست.
لایحه دفاعیه مالیاتی متنی است که برای ارائه به مراجع حل اختلاف مالیاتی بهصورت مکتوب تنظیم میشود تا در صورت حضور نداشتن مؤدی در جلسه رسیدگی هیئت حل اختلاف مالیاتی بتواند به اعتراض مؤدی بر اساس لایحه ارائهشده رسیدگی کند. البته این موضوع صرفاً در هیئتهای شورای عالی مالیاتی، هیئت 251 مکرر و دیوان عدالت اداری صادق است. در سایر هیئتها همچون هیئت بدوی و تجدیدنظر، مؤدی میتواند انتخاب کند که هیئت حل اختلاف مالیاتی صرفاً براساس لایحه تسلیمی رأی صادر کند یا علاوهبر لایحه، مؤدی نیز حضور به عمل آورد و توضیح بیشتری درباره بندهای درجشده در لایحه اظهار کند. شما سعی کنید لایحه را بهنحوی تحریر کنید که اگر به هر دلیلی برای شما مشکلی ایجاد شد و امکان حضور در جلسه را نداشتید، لایحه دفاعیه تقدیمی بهتنهایی برای صدور رأی عادلانه کافی باشد.
در نظر داشته باشید که در هیئت 216 اظهارات شفاهی شما مبنایی نقض رأی صادره توسط هیئتهای بدوی و تجدید نظر نیست؛ اما عدم توجه یا اظهار نظر نسبت به هریک از بندهای تصریحشده در لایحه دلیلی برای برگزاری هیئت 216 بهجای هیئتهای بدوی و تجدیدنظر است.
اشخاص حقیقی در سه گروه اول، دوم و سوم طبقهبندی میشوند. گروه دوم و سوم غالباً در گروه مشاغل کوچک قرار دارند؛ اما مشاغل گروه اول به واسطهی میزان گردش مالی یا فعالیت با اهمیت خود به نگهداری دفاتر روزنامه و کل و اسناد و مدارک حسابداری مکلفاند. بر همین اساس، مشاغل گروه دوم و سوم اسناد و مدارک حسابداری، گردش موجودی مواد و کالا، جدول بهای تمام شده و آنالیز محصول ندارند. ازاینرو نمیتوان با رویکردی که مشاغل گروه اول و شرکتها یا اشخاص حقوقی مورد بررسی قرار میگیرند، آنها را بررسی کرد.
بهطور خلاصه، در باب تفاوت لایحه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی میتوان به انتخاب نماینده بند «3» در هیئتهای حل اختلاف مالیات پرداخت که برای اشخاص گروه اول و اشخاص حقوقی از طرف جامعه حسابداران رسمی و جامعه مشاوران رسمی مالیاتی بهتر است انتخاب و دعوت شوند. در خصوص نماینده بند «3» برای مشاغل گروه دوم و سوم بهتر است از طرف اصناف، جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران و دیگر نهادهای مرتبط به اقتضای نوع فعالیت دعوت به عمل آید.
انواع نمونههای لایحه دفاعیه مالیاتی نکته مهمی را در خود جای داده است، مبنیبر اینکه «یک لایحه را به تمام مراجع حل اختلاف مالیاتی ارائه نفرمایید.» شاید به زبان ساده بهتر است اینطور تشریح کنم که در مواجهه با یک گفتوگوی بینفردی، وقتی نمیتوانید منظور خود را بهخوبی منتقل کنید، همان موضوع را به نحو دیگری مطرح میکنید و در زوایای مختلف گفتوگو مثالهای مختلفی را برای متقاعد کردن طرف مقابل مطرح میکنید. لایحه نویسی مالیاتی نیز خارج از این قاعده نیست. هریک از هیئتها مراجع حل اختلاف مالیاتی ساختاری متفاوت دارند و باید مبتنیبر آن جایگاه مورد بررسی لایحه دفاعیه خود را طرح و تنظیم کنید.
لایحه دفاعیه مؤثر باید از حیث مفهوم و محتوا و پیام دربرگیرنده دلایل اعتراضات مؤدی باشد؛ بهگونهای که نمایندگان هیئتهای حل اختلاف با خواندن آن از جزئیات پرونده آگاهی یابند. متن لایحه دفاعیه مالیاتی باید بهگونهای نوشته شود که ارزش خواندن داشته باشد؛ چنانکه نماینده هیئت ترغیب شود تا پایان لایحه دفاعیه را مطالعه کند. در این خصوص رعایت این موارد الزامی است:
از ضروریات یک متن سالم و گویا، سادگی آن است؛ اما نه به این معنا که عین عبارات و جملات گفتاری و محاورهای را روی کاغذ بیاوریم. لایحه دفاعیه مالیاتی در عین رسا و شیوا بودن باید روان و ساده باشد و از به کار بردن کلمات و جملات پیچیده و نامأنوس جداً پرهیز شود. متأسفانه به گمان برخی، هرچه لغات پیچیدهتر و طولانیتر باشد لایحه مالیاتی حرفهایتر است؛ درحالیکه کاملاً اشتباه است؛ زیرا زبان فارسی زبانی ساده و فصیح است و اندیشهها و عقاید و مطالب و مفاهیم ذهنی باید در نهایت روشنی و سادگی بیان شود. کاربرد کلمات نامأنوس و بیگانه و همچنین الفاظ زاید و تشبیهات و استعارات و نشانهگذاری بیمورد موجب بیحوصلگی خواننده میشود. همچنین به کاربردن جملات احساسی و عاطفی و شکایتهای روزمره نیز اشتباهی فاحش در نوشتن چنین متنهایی به شمار میرود. مثلاً در لایحه دفاعیه مالیاتی نباید از وضعیت اقتصادی و اجتماعی و… ابراز نارضایتی کرد؛ چراکه اینگونه شکایات را باید در سازمانهای مربوط مطرح کرد. در لایحه دفاعیه باید با دلایل و منطق و مستندات قانونی و حسابداری اعتراض خود را بیان کنید. در لایحه باید با منطق و دلیل صحبت کنیم.
در هیچ نوشتهای نباید الفاظ و ترکیبات زائد و بیثمر یافت شود. متأسفانه بسیاری از نامههای اداری، بهویژه نوشتههای دفترخانههای رسمی و اسناد دادگستری و ثبت اسناد و مانند اینها پیچیده، مبهم، غامض و نامفهوم است. در بخشنامهای که چندی پیش از طرف دستگاههای دولتی صادر شده بود، نوشته بودند مأموران دارایی باید نسبت به مؤدیان مالیاتی با خوشرفتاری برخورد کنند.
چنانکه میدانیم، اگر لایحه مالیاتی براساس اصول و ادبیات حقوقی نگارش یابد، مورد توجه هیئتهای حل اختلاف مالیاتی یا دیوان عدالت اداری قرار میگیرد. ارزشمندی یک لایحه دفاعیه در محتوا و تأثیرش در برانگیختن نمایندگان هیئت برای رسیدن به نتیجه مورد نظر مؤدی است.
تسلط بر لایحهنویسی نیازمند ممارست و مطالعه کتابهای قانون و دیگر کتب است. توصیه میشود گاهی آرای دیوان عدالت اداری را نیز مطالعه کنید؛ چون در تسلط شما برای لایحهنویسی بسیار مؤثر است. همچنین روی کاغذ آوردن آنچه به ذهن شما متبادر میشود، باعث شکوفایی ذهن و تقویت قلم برای نوشتن لایحه خواهد شد.
نوشتن لایحه دفاعیه مالیاتی مراحل متعددی دارد که میتوان در ۵ مرحله خلاصه کرد.
داشتن مقدمه متن موردنظر و دلایل و نتیجهگیری در لایحه دفاعیه بسیار اهمیت دارد.
هر استدلال و منطقی باید در بند جداگانه و به ترتیب شماره نوشته شود. دقت کنید اگر هر دلیل و منطق را در یک بند و با شماره مشخص کنیم، هیئت حل اختلاف نیز برای هر بند دلیل لایحه نظر میدهد. اگر برای یک یا چند مورد از بندها نظری ارائه نکنید، موجب نقص رسیدگی خواهد بود. مثلاً اگر لایحه شما دارای ۴ بند و دلیل و منطق است و هیئت فقط نسبت به ۳ مورد آن نظر دهد، اینجا نقص رسیدگی رخ داده و مؤدی میتواند بهخاطر نقص رسیدگی به هیئت بعدی یا دیوان عدالت اداری یا شورای عالی مالیاتی بسته به شرایط و مرحله دادرسی، که در فصل قبل به تفصیل صحبت کردیم، شکایت کند.
لازم است که لایحه مالیاتی در کاغذ استاندارد پرینت (بهنحوی که در چهارچوب بایگانی در زونکن باشد) و در سربرگ شرکت تایپ و توسط مدیر عامل، صاحبان امضا یا وکیل تام اختیار شرکت یا شخص حقیقی مهر و امضا شود.
شما باید با توجه به مرحله اعتراض، عنوان لایحه دفاعیه مالیاتی را بهدرستی درج بفرمایید. بهطور مثال، اگر لایحه دفاعیهای برای ممیز کل مالیاتی تنظیم میکنید، بههیچوجه نام شخص را در ابتدای لایحه درج نکنید؛ چراکه ممکن است طی همان فاصله زمانی به هر دلیل، شخصی که نام ایشان را مخاطب قرار دادهاید با یک حکم سازمانی از این حوزه به حوزه دیگری منتقل شود یا هر دلیل دیگری که باعث میشود ایشان در حوزه رسیدگی به پرونده شما حضور نداشته باشد.
بهراستی بهترین مرجع برای فراگیری لایحه نویسی مالیاتی چه کتاب یا جزوه یا دوره آموزشی است؟ این سؤالی است که در یک ذهن حرفهای پدید میآید. متأسفانه پاسخ این سؤال این است که هیچ کتابی در این خصوص وجود ندارد. اما قبل از اینکه کاملاً ناامید شوید، باید گفت که شما صرفاً با سالها مطالعه و ممارست و نوشتن میتوانید یک لایحه قابل قبول تدوین کنید. این مطالعه میتواند از ادبیات غنی ایران شروع شود و در ادامه با مطالعه ترمینولوژی حقوق در کنار متون حقوقی، مطالعه عمیق بخشنامهها، دستورالعملها، آرای دیوان عدالت اداری، آییننامهها و تطابق آنها با قانون تجارت، قانون مدنی و استانداردهای حسابداری ادامه یابد و به شما توانایی نوشتن لایحه مالیاتی را بدهد. اما اگر به دنبال کلاس یا کتاب لایحه نویسی مالیاتی هستید تا یکشبه ره صدساله را بپیمایید، بعد از مدت کوتاهی سرخورده خواهید شد.
علی مولایی
مؤسسه مالیاتی دادیس با بهرهگیری از تیمی مجرب و متخصص در حوزههای مالی و مالیاتی، دورههای آموزشی متنوعی را ارائه میدهد. مدرسین این دورهها، با سالها تجربه عملی و دانش تخصصی، بهصورت کاربردی و جامع به آموزش میپردازند.
مبتنیبر قوانین سازمان امور مالیاتی، ممیز کل مالیاتی در جایگاه مراجع حل اختلاف مالیاتی این امکان را دارد که مالیات شما را صفر و رفع تعرض کند و پرونده در همان مقطع 238 مختومه گردد.
حتی ممیز کل مالیاتی این امکان را دارد که برگ قطعی صادر شده را بررسی و در صورت مغایرت با واقعیت آن را با دادستان انتظامی مالیاتی مطرح و در نهایت برگ قطعی ممتم یا اصلاحی صادر کند. ازاینرو لایحه ممیز کل مالیاتی را بهعنوان نقطه عطف هدفگذاری خود در نظر بگیرید تا لایحهای کامل و جامع نزد این مقام مالیاتی ارائه شود.
لازم به تأکید است که انتخاب نماینده بند 3 صرفاً در اولین لایحه دفاعیه مالیاتی انتخاب میشود که بهصورت مکتوب یا سیستمی تقدیم سازمان امور مالیاتی میگردد.
برای ارائه لایحه به ممیز کل مالیاتی، حتماً اعتراض خود را در سربرگ تایپ کنید. لایحه شما باید دارای مهر و امضا باشد. متن لایحه ابتدا با نام و یاد خداوند متعال آغاز شده، سپس تاریخ و شماره شروع به طرح قید میشود و در پایان تعداد پیوستهای لایحه در ابتدای لایحه سمت چپ در بالا تصریح میشود.
به: ریاست محترم سازمان امور مالیاتی- (بهطور مثال شمال تهران)
با سلام
احتراماً اینجانب/ این شرکت ……………… به کد ملی/ شناسه ملی …………… نسبت به برگ تشخیص شماره ………….. مورخ ……………. به تاریخ ابلاغ …………….. در …………. بند ( به طور مثال در 5 یا 10 بند) در بند ب موارد اعتراض خود را به استحضار میرسانم…
مقدمه:
این بند شامل مواد قانونی از جمله بخشنامههایی که حسب مورد به عدم رعایت آنها اعتراض دارم، به تفکیک و همراه با پیوست قرار داده میشود.
موارد اعتراض:
موارد اعتراض را حتماً در بندهای مجزا از یکدیگر بیاورید. این مهم مرجع حل اختلاف مالیاتی را مکلف به پاسخگویی در خصوص هریک از بندهای لایحه دفاعیه مالیاتی میکند.
و از این مرجع حل اختلاف مالیاتی تقاضای رفع تعرض / رسیدگی مجدد / درخواست کارشناسی نسبت به ………. را دارم.
در پایان خواهشمندم درصورت ارجاع پرونده هیئت محترم بدوی در اجرای بند ۳ ماده ۲۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم نماینده این شرکت در هیئت حل اختلاف از جامعه مشاوره رسمی مالیاتی ایران/ اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران/ اتاق تعاون ایران/ جامعه حسابداران رسمی ایران/ مجامع حرفهای/ اتاق اصناف ایران/ شورای اسلامی شهر/ کانون وکلا مرکز وکلا/ کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دعوت به عمل آید.
این نمونهای از لایحه مالیاتی به ممیز کل مالیاتی است.
ممکن است ممیز کل مالیاتی برخی از موارد را در مرحله قبل تعدیل کرده باشد. در این شرایط موارد مورد توافق را از لایحه دفاعیه خود حذف میکنید و صرفاً مبتنی به موارد مورد اختلاف موجود لایحه خود را ثبت میکنید.
برای ارائه لایحه به هیئت حل اختلاف بدوی، لایحه اعتراضی خود را حتماً در سربرگ تایپ کنید. لایحه شما باید دارای مهر و امضا باشد، متن لایحه ابتدا با نام و یاد خداوند متعال آغاز شده، سپس تاریخ و شماره شروع به طرح قید میشود و در پایان تعداد پیوستهای لایحه در ابتدای لایحه سمت چپ در بالا تصریح میشود.
به: هیئت محترم حل اختلاف بدوی
با سلام
احتراماً در اجرای ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم اینجانب/ این شرکت ……………… به کد ملی/ شناسه ملی …………… نسبت به برگ تشخیص شماره ………….. مورخ ……………. به تاریخ ابلاغ …………….. در …………. بند (بهطور مثال در 5 یا 10 بند) در قسمت ب موارد اعتراض خود را به استحضار میرسانم.
مقدمه:
این بند شامل مواد قانونی از جمله بخشنامههایی است، که حسب مورد بر عدم رعایت آنها اعتراض دارم، به تفکیک و همراه با پیوست قرار داده میشود.
موارد اعتراض:
موارد اعتراض را حتماً در بندهای مجزا از یکدیگر اذعان کنید. این مهم مرجع حل اختلاف مالیاتی را مکلف به پاسخگویی در خصوص هریک از بندهای لایحه دفاعیه مالیاتی میکند.
از این مرجع حل اختلاف مالیاتی تقاضای برگزاری مجدد جلسه رسیدگی هئیت بدوی در راستای رعایت ماده 244/ تقاضای برگزاری مجدد جلسه رسیدگی هیئت تجدید نظر را در راستای رعایت ماده 247/ رفع تعرض / رسیدگی مجدد / درخواست کارشناسی نسبت به موارد مطرح شده در بندهای شماره … و … را دارم.
این نمونهای از لایحه مالیاتی هیئت حل اختلاف بدوی است.
لایحه مالیاتی هیئت تجدید نظر
بهطور کاملاً ساده میتوان گفت، شما برای تنظیم لایحه مالیاتی هیئت تجدید نظر یا 247 باید لایحهای با ساختار کاملاً شکلی طرح و تنظیم کنید. این تنها راهحل شما برای جلب توجه و اخذ رأی از هیئت حل اختلاف تجدیدنظر است. اما لایحه مالیاتی شکلی باید مشخصاتی داشته باشد؟
در نظر داشته باشید که برای ورود به هیئت تجدیدنظر، باید ظرف 20 روز از ابلاغ رأی هیئت بدوی اقدام و بهصورت حضوری یا سیستمی لایحه اعتراضی خود را ثبت کنید. در غیر این صورت یا بهعبارتی در صورت تأخیر در ثبت اعتراض آرای صادره از هیئت حل اختلاف بدوی قطعی و لازمالاجرا است.
بهطور کاملاً ساده میتوان گفت، شما برای تنظیم لایحه مالیاتی هیئت تجدید نظر یا 247 باید لایحهای با ساختار کاملاً شکلی طرح و تنظیم کنید. این تنها راهحل شما برای جلب توجه و اخذ رأی از هیئت حل اختلاف تجدیدنظر است. اما لایحه مالیاتی شکلی باید مشخصاتی داشته باشد؟
در نظر داشته باشید که برای ورود به هیئت تجدیدنظر، باید ظرف 20 روز از ابلاغ رأی هیئت بدوی اقدام و بهصورت حضوری یا سیستمی لایحه اعتراضی خود را ثبت کنید. در غیر این صورت یا بهعبارتی در صورت تأخیر در ثبت اعتراض آرای صادره از هیئت حل اختلاف بدوی قطعی و لازمالاجرا است.
برای ارائه لایحه به هیئت تجدید نظر، اعتراض خود را حتماً در سربرگ تایپ کنید. لایحه شما باید دارای مهر و امضا باشد، متن لایحه ابتدا با نام و یاد خداوند متعال آغاز شده، سپس تاریخ و شماره شروع به طرح قید میشود و در پایان تعداد پیوستهای لایحه در ابتدای لایحه سمت چپ در بالا تصریح میشود.
به: هیئت محترم حل اختلاف تجدیدنظر
با سلام
احتراماً در اجرای ماده 247 قانون مالیاتهای مستقیم اینجانب/ این شرکت ……………… به کد ملی/ شناسه ملی …………… نسبت به برگ تشخیص شماره ………….. مورخ ……………. به تاریخ ابلاغ …………….. در …………. بند ( به طور مثال در 5 یا 10 بند) در قسمت ب موارد اعتراض خود را به استحضار میرسانم.
مقدمه:
این بند شامل مواد قانونی از جمله بخشنامههایی است که حسب مورد به عدم رعایت آنها اعتراض دارم، به تفکیک و همراه با پیوست قرار داده میشود.
موارد اعتراض:
موارد اعتراض را حتماً در بندهای مجزا از یکدیگر اذعان کنید. این مهم مرجع حل اختلاف مالیاتی را مکلف به پاسخگویی در خصوص هریک از بندهای لایحه دفاعیه مالیاتی میکند.
از این مرجع حل اختلاف مالیاتی تقاضای رفع تعرض / رسیدگی مجدد / درخواست کارشناسی نسبت به موارد مطرح شده در بندهای شماره … و … را دارم.
این نمونهای از لایحه مالیاتی هیئت حل اختلاف تجدید نظر است.
برای ارائه لایحه به هیئت 216، اعتراض خود را حتماً در سربرگ تایپ کنید. لایحه شما باید دارای مهر و امضا باشد، متن لایحه ابتدا با نام و یاد خداوند متعال آغاز شده، سپس تاریخ و شماره شروع به طرح قید میشود و در پایان تعداد پیوستهای لایحه در ابتدای لایحه سمت چپ در بالا تصریح میشود.
به: هیئت محترم حل اختلاف 216
با سلام
احتراماً در اجرای ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم در راستای عدم رسیدگی/ ابلاغ/ عدم …. اینجانب/ این شرکت ……………… به کد ملی/ شناسه ملی …………… نسبت به برگ تشخیص شماره ………….. مورخ ……………. به تاریخ ابلاغ …………….. در …………. بند ( بهطور مثال در 5 یا 10 بند) در قسمت ب موارد اعتراض خود را به استحضار میرسانم.
مقدمه:
این بند شامل مواد قانونی از جمله بخشنامههایی که حسب مورد به عدم رعایت آنها اعتراض دارم، به تفکیک و همراه با پیوست قرار داده میشود.
موارد اعتراض:
موارد اعتراض را حتماً در بندهای مجزا از یکدیگر اذعان کنید. این مهم مرجع حل اختلاف مالیاتی را مکلف به پاسخگویی در خصوص هریک از بندهای لایحه دفاعیه مالیاتی میکند.
از این مرجع حل اختلاف مالیاتی تقاضای برگزاری مجدداً جلسه رسیدگی هیئت بدوی در راستای رعایت ماده 244/ تقاضای برگزاری مجدداً جلسه رسیدگی هئیت تجدیدنظر در راستای رعایت ماده 247/ رفع تعرض / رسیدگی مجدد / درخواست کارشناسی نسبت به موارد مطرح شده در بندهای شماره … و … را دارم.
این نمونهای از لایحه مالیاتی هیئت حل اختلاف 216 است.
سوال: آیا صرف بهکار بردن ناعادلانه بودن رأی یا عدم رعایت عدالت در پرونده هیئت 251 مکرر به پرونده شما رسیدگی میکند؟
لایحه مالیاتی هیئت 251 مکرر را باید به دو شکل تدوین کنید.
به: هیئت محترم حل اختلاف 251 مکرر
با سلام
احتراماً در اجرای ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم برای رسیدگی ناعادلانه پرونده مالیاتی اینجانب/ شرکت ……………… به کد ملی/ شناسه ملی …………… نسبت به برگ تشخیص شماره ………….. مورخ ……………. به تاریخ ابلاغ …………….. در …………. بند (بهطور مثال در 5 یا 10 بند) و در قسمت ب موارد اعتراض خود را به استحضار میرسانم.
مقدمه:
این بند شامل مواد قانونی از جمله بخشنامههایی که حسب مورد بر عدم رعایت آنها اعتراض دارم به تفکیک و همراه با پیوست قرار داده شود.
موارد اعتراض:
موارد اعتراض را حتماً در بندهای مجزا از یکدیگر اذعان کنید. این مهم مرجع حل اختلاف مالیاتی را مکلف به پاسخگویی در خصوص هریک از بندهای لایحه دفاعیه مالیاتی میکند.
با توجه به جایگاه و منزلت هیئت 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و نظر به عدالتمحور بودن در رسیدگیهای این هیئت محترم، مستدعی است پرونده اینجانب/ شرکت مجدداً مورد رسیدگی واقع گردد.
این نمونهای از لایحه مالیاتی هیئت حل اختلاف 251 است.
در خصوص دیوان عدالت اداری شرایط با مراجع حل اختلاف مالیاتی متفاوت است. شما برای رسیدگی به اعتراض در دیوان عدالت اداری باید نحوه ارائه لایحه مالیاتی به دیوان عدالت اداری را، که شامل موارد زیر است، در نظر داشته باشید:
در نهایت از تمام اسناد و مدارک ارائه شده و شماره رهگیری ارائه به اضافه تاریخ تقدیم دادخواست و شماره رمز رونوشت بگیرید.
به: ریاست محترم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
با سلام
احتراماً اینجانب/شرکت ……………… به کد ملی/ شناسه ملی …………… نسبت به رأی صادر از هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی/ هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر/ هیئت حل اختلاف مالیاتی 216/ شورای عالی مالیاتی/ هیئت مالیاتی 251 مکرر به شماره ………….. مورخ ……………. به تاریخ ابلاغ …………….. در …………. بند (به طور مثال در 5 یا 10 بند) و در قسمت ب موارد اعتراض خود را به استحضار میرسانم.
مقدمه:
این بند شامل مواد قانونی از جمله بخشنامههایی که حسب مورد به عدم رعایت آنها اعتراض دارم، به تفکیک و همراه با پیوست قرار داده میشود.
موارد اعتراض:
موارد اعتراض را حتماً در بندهای مجزا از یکدیگر اذعان کنید. این مهم مرجع حل اختلاف مالیاتی را مکلف به پاسخگویی در خصوص هر یک از بندهای لایحه دفاعیه مالیاتی میکند.
مستدعی است در اجرای بند 2 ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی هیئت حل اختلاف بدوی/ تجدید نظر/ 216/ شورای عالی مالیاتی / 251 مکرر ابطال شود.
این نمونهای از لایحه مالیاتی دیوان عدالت اداری است.
شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و فرآیند رسیدگی قانون آئین دادرسی مدنی را مطالعه بفرمائید.
موسسه مالیاتی دادیس با افتخار از حضور اشخاصی که عضو جامعه مشاوران رسمی ایران هستند بهرهمند است. تمامی خدمات مالیاتی این مجموعه تحت نظارت مستقیم این افراد متخصص انجام میشود تا از صحت و دقت اجرای امور اطمینان حاصل شود.
مدیر عامل مؤسسه دادیس
کارشناس و وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری
مدیر مالی
پل ارتباطی
دسترسی سریع
© تمام حقوق برای dadis.ir محفوظ است