نحوه محاسبه مالیات حقوق 1402

نحوه محاسبه مالیات حقوق 1402

با توجه به اینکه به روزهای پایان سال نزدیک می‌شویم، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، نحوه محاسبه مالیات حقوق کارکنان است. این در حالی است که بعضی از کارگران یا کارکنان از ابتدای سال در واحد اقتصادی شما مشغول به کار بوده‌ و بعضی نیز در میانه سال با مجموعه شما قرارداد عقد کرده‌اند. در این نوشتار سعی می‌کنیم تا به بررسی تمام شرایط با توضیح کامل و تشریح قانون بپردازیم.

ابتدا در نظر داشته باشید طبق قانون بودجه سال 1402، هریک از اشخاص حقیقی حقوق‌بگیر که در گروه صاحبان مشاغل طبقه‌بندی نمی‌شوند، مشمول 1.200.000.000 ريال (صدوبیست‌ میلیون تومان) معافیت حقوق می‌باشند و درصورتی‌که بیشتر از این دریافت کنند از 10% تا 30% مشمول مالیات حقوق می‌شوند. برای تشریح این موضوع در این نوشتار، با عنوان حقوق، به‌طور جامع و مستقل به دستمزد سال 1402 (لینک مرتبط) پرداخته‌ایم.

 

در صورتی که پاسخگویی به سوال شما کمتر از 5 دقیقه زمان نیاز دارد، شما می‌توانید در ذیل همین نوشتار سوال خود را ثبت کنید تا طی همان روز مدیریت مؤسسه به طور تخصصی پاسخگوی سوال شما باشد و شما از مشاوره رایگان مؤسسه بهره‌مند شوید، در غیر این این صورت شما می‌توانید درخواست یک جلسه مشاوره مالیاتی حضوری، تلفنی یا آنلاین داشته باشید.

نحوه محاسبه معافیت مالیات عیدی و پاداش

در ابتدا برای نحوه محاسبه معافیت مالیاتی عیدی و پاداش باید به بند 10 ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم رجوع کنیم که تصریح می‌کند عیدی سالانه یا پاداش آخر سال روی‌هم معادل یک‌دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون (معادل 100.000.000 ريال (ده میلیون تومان)) معاف از مالیات است. در نتیجه شما تا به اینجا در مجموع مشمول 1.300.000.000 ريال (صدوسی میلیون تومان) معافیت از مالیات حقوق هستید.

برای درک بهتر این موضوع نیاز است تا متن صریح ماده 84 را با دقت بیشتری بررسی کنیم تا بتوانیم پاسخگوی سؤالات ممیز یا حسابرس مالیاتی در زمان رسیدگی باشیم. طبق ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم، «میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.»

اگر مجدداً این ماده را بررسی بفرمایید متوجه می‌شویدکه معافیت مالیاتی حقوق به‌صورت سالیانه به مشمولان این قانون تعلق می‌گیرد؛ به این معنی که اگر شما فقط یک ماه در سال مشغول به کار باشید، به میزان 120 میلیون تومان و چنانچه تمام سال مشغول به کار باشید، نیز همچنان به همان مبلغ معاف از مالیات حقوق هستید. به عبارتی، طبق قانون بودجه و قوانین مالیاتی، شما تا سقف این مبلغ در سال 1402 معاف از مالیات می‌باشید.

در ادامه به تفسیر سایر جوانب نحوه محاسبه معافیت مالیات عیدی و پاداش می‌پردازیم.

محاسبه معافیت عیدی و پاداش

نحوه محاسبه معافیت عیدی و پاداش کارگران

نحوه محاسبه عیدی کارگران

در خصوص نحوه محاسبه عیدی کارگران و در ادامه‌ی موضوع قبلی در نظر داشته باشید که چنانچه شخصی با حقوق ماهیانه 8 میلیون تومان از ابتدای مرداد ماه با واحد اقتصادی شما قرارداد عقد کرده و تا پایان سال نیز در خدمت واحد اقتصادی شما بوده، ایشان تا پایان سال ماهیانه 8 میلیون تومان از شما دریافت کرده ‌است و این در حالی است که معافیت حقوق به صورت ماهیانه 10 میلیون تومان می‌باشد. در نتیجه ایشان ماهیانه 2 میلیون تومان به مدت هشت ماه از معافیت حقوق بهره‌مند نشده‌اند و به لحاظ قانونی این تسهیلات تا پایان سال برای ایشان می‌تواند به‌عنوان یک ذخیره در نظر گرفته شود.

حال طبق قانون کار، به میزان 2 پایه حقوق به ایشان عیدی و پاداش تعلق می‌گیرد و معادل یک‌دوازدهم معافیت سالیانه بهره‌مند می‌گردد. در نتیجه ایشان مشمول 16 میلیون تومان عیدی و پاداش می‌شود که شما می‌توانید به مبلغ 10.000.000 تومان معافیت مالیاتی عیدی و 6 میلیون تومان مابقی را تحت‌عنوان سایر مزایای نقدی به حقوق ایشان اضافه کنید.

اما چرا به‌طور قانونی این مسئله را در نظر نگرفتم و نحوه تخصیص را به شکل بالا مطرح کردم؟

پاسخ این پرسش را علی‌رغم ظرفیت‌های قانونی با توجه به نحوه برخورد حساب‌رسان سازمان امور مالیاتی مطرح کردم که گاهی تفسیر قانون را مبتنی بر سلیقه خود اعمال می‌کنند. در نتیجه شما می‌توانید به طرق مختلف این معافیت را به پرسنل خود تخصیص بدهید.

مشاوره مالیاتی

در خصوص مشاوره مالیاتی حقوق و مزایای پرسنل، به‌عنوان مهم‌ترین موضوع، در نظر داشته باشیم که ابتدا کارگران در اولویت محاسباتی هستند تا بیشترین بهره‌مندی برای ایشان حاصل شود و تمام تلاش مبنی‌بر کسب حداکثری سود کارگران است. در پایان در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه معافیت‌های حقوق را مجزا از یکدیگر محاسبه نکنید؛ چراکه ظرفیت‌های قانونی حقوق کاملاً در پیوستگی با یکدیگر قرار دارند.

شاید بهتر است این‌طور نیز عنوان کنیم که در قانون مالیات‌های مستقیم، محاسبه و استفاده از ظرفیت‎‌های معافیتی مالیات حقوق مجزا از یکدیگر دانسته نشده است و حتی شما در صورت عدم پیوستگی نیز، طبق رویه بالا می‌توانید به انحای مختلف از این ظرفیت بهره‌مند شوید.

  • آیا معافیت مالیاتی سالیانه حقوق و عیدی و پاداش می‌توانند جمع شوند؟

    در خصوص تجمیع معافیت مالیاتی سالیانه حقوق و عیدی و پاداش، متن صریح قانونی اشاره‌ای به امکان تجمیع یا عدم تجمیع این دو نداشته است، اما شما می‌توانید بنا به نظر سلیقه‎‌ای ممیزین مالیاتی تا سقف معافیت مالیات عیدی و پاداش را تحت همین عنوان و مازاد بر 10 میلیون تومان را در گروه سایر مزایای نقدی حقوق در نظر بگیرید و به سازمان امور مالیاتی در دفاتر خود گزارش کنید

پرسش و دیدگاه خود را درج فرمایید:
آخرین مقالات
up-arrow