بخشودگی جرائم مالیاتی

بخشودگی جرائم مالیاتی

توجه: طبق آخرین بخشنامۀ بخشودگی جرائم مالیاتی به شماره 200/84116/د مورخ 05/12/1402 (به امضای رئیس کل سازمان امور مالیاتی) به پیوست بخشنامه شماره 20862 مورخ 09/11/1402، تفویض اختیار بخشودگی جرائم مالیات و عوارض قابل‌بخشش هر سال/ دوره برای مؤدیانی که نسبت به پرداخت بدهی سال یا دوره مربوط تا پایان سال جاری اقدام کنند، تمدید می‌شود.

فایل PDF تمدید مهلت بخشودگی جرائم مالیاتی تا پایان سال 1402

سازمان امور مالیاتی نیز همچون دیگر نهادهای دولتی، هرساله به مناسبت دهه فجر، بخشنامه‌ای را به منظور بخشودگی جرائم مالیاتی سال 1402 صادر به شماره ص/200/20862 و تاریخ 09/11/1402 براساس رعایت مقررات ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم صادر می‌کند. اما بخشنامه بخشودگی جرائم مالیاتی در سال 1402 علاوه‌بر تغییر ارقام بخشودگی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، تفاوتی با بخشنامه‌ بخشودگی جرائم مالیاتی در سال‌های گذشته دارد. در بخشنامه مذکور ذیل بند یک تصریح شده است بخشودگی جرائم موضوع این بند فارغ از زمان پرداخت بدهی مالیات و عوارض در سال یا دوره است و پرداخت بدهی قبل از ابلاغ این تفویض اختیار، مانع اعمال بخشودگی جرائم قابل‌بخشش نخواهد بود؛ به این معنی که چنانچه شما سابق بر این بدهی مالیاتی خود را تسویه نموده‌اید، همچنان این امکان برای شما نیز فراهم است که از معافیت در این بخشنامه بهره‌مند شوید.

   
جهت کسب اطلاعات کامل در خصوص آخرین قوانین مربوطه می‌توانید به لینک‌های مرتبط با مقالات بخشودگی جرائم مالیاتی و مشاوره مالیاتی مراجعه بفرمائید.

بخشنامه بخشودگی جرائم مالیاتی سال 1402

به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و تکریم مؤدیان محترم مالیاتی، بخشودگی جرائم قابل‌بخشش مالیات و عوارض و جرائم انجام ندادن تکالیف حسب مورد با رعایت مقررات ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم در موارد زیر به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می‌گردد:

فایل PDF حداکثر ظرفیت بخشودگی جرائم در سال 1402
  • اختیار بخشودگی جرائم مالیات و عوارض قابل‌بخشش هر سال یا دوره برای مؤدیانی که نسبت به پرداخت بدهی سال یا دوره موبوط تا آخر بهمن ماه سال جاری اقدام کنند؛ دربارۀ اشخاص حقیقی تا سقف پنج میلیارد (5.000.000.000) ريال و درمورد اشخاص حقوقی تا سقف بیست میلیارد (20.000.000.000) ريال.
  • بخشودگی جرائم موضوع این بند فارغ از زمان پرداخت بدهی مالیات و عوارض هر سال یا دوره است و پرداخت بدهی قبل از ابلاغ این تفویض اختیار، مانع اعمال بخشودگی جرایم قابل‌بخشش نخواهد بود.
  • بخشودگی جرائم مالیات و عوارض ارزش افزوده قطعی‌شده در اجرای جزء(1) بند ب تبصره 6 قانون بودجه سال 1402، در صورت عدم اعتراض مؤدی برای طرح پرونده در هیئت حل اختلاف مالیاتی یا انصراف از اعتراض طرح‌شده در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی پرونده‌های مذکور در صورت پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض قطعی‌شده حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ این نامه، تا میزان 100% است.
  • تمام یا قسمتی از تفویض اختیار مذکور در چارچوب تعیین شده، به معاونان مدیر کل و رؤسای ادارات امور مالیاتی قابل‌تفویض خواهد بود.

اما در جلسات مشاوره مالیاتی درخصوص بخشنامه بخشودگی جرائم مالیاتی سال 1402، توصیه من به مؤدیان این است: درصورتی‌که به معاونان مدیر کل مراجعه فرمودید و کمتر از سقف بخشودگی را برای شما در نظر گرفت، حتماً با مراجعه به دفتر ریاست محترم سازمان مربوطه از منشی ایشان وقت ملاقات حضوری یا ملاقات مردمی بگیرید و بخشودگی بیشتری را از آن مقام عالی سازمان درخواست کنید.

فایل PDF بخشنامه بخشودگی جرائم سال 1402 به مناسبت دهه فجر
بخشودگی جرائم مالیاتی

بخشودگی جرائم مالیاتی سال 1402

بخشنامه بخشودگی جرائم مالیاتی

جناب آقای سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی، در نامه‌ای به شماره د/200/81457 مورخ 23/11/1402 به پیوست نامه شماره ص/200/20862 و تاریخ 09/11/1402 درخصوص بخشنامه بخشودگی جرائم مالیاتی تصریح کرد که از حداکثر ظرفیت تفویض اختیار بخشودگی جرائم قابل‌بخشش برای مؤدیان، علی‌الخصوص مؤدیان کوچک و خرد، استفاده کنید؛ به‌نحوی‌که پروندۀ این‌گونه مؤدیان نهایی و مختومه گردد.

درخصوص رسیدگی‌ها و بررسی‌های گروه‌های رسیدگی و هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی به پرونده‌های صاحبان مشاغل، موضوع نامه شماره د/200/25919 مورخ 21/04/1402 و همچنین بنگاه‌های املاک درخصوص واریز بها از طریق دستگاه‌های کارتخوان یا سایر طرف به حساب‌های بانکی تجاری این اشخاص، مفاد بخشنامه شماره 200/99/16 مورخ 31/01/1399 علی‌الخصوص قسمت اخیر بندهای 10 و 11 و همچنین بندهای 18 و 20 را مدنظر قرار دهند و با ردیابی مبالغ واریزی و خروجی‌های حساب و زمان آن‌ها یا مستندات، قراردادها و مبایعه‌نامه‌های ارائه‌شده حسب مورد و در نظر داشتن واقعیت امر و ماهیت فعالیت این گونه مؤدیان، درآمد مشمول مالیات و مالیات متعلقه را تعیین کنند.

  • بخشنامه بخشودگی جرائم به مناسبت دهه فجر چه تفاوتی با دیگر بخشنامه‌ها دارد؟

    اینکه بخشنامه بخشودگی جرائم به مناسبت دهه فجر چه تفاوتی با دیگر بخشنامه‌ها دارد؟، سوالی است که باید سابقه آن را در امکان بخشودگی 80%ی توسط مدیران و معاونین سازمان امور مالیاتی رهگیری کرد، به طور کلی موضوع تفویض اختیار باعث می‌شود تا هریک از مدیران سازمان امور مالیاتی به صورت سلیقه‌ای اعمال نظر و اراده نمایند و در نهایت این مسئله موجبات نارضایتی را برای مؤدیان بهمراه خواهد داشت.

پرسش و دیدگاه خود را درج فرمایید:
  • فراهانی :

    سلام
    وقت بخیر ، آقای مولایی این بخشودگی جرایم شامل مودیانی که بدهی سنگین دارند و در حال حاضر قصد دارند به صورت تقسیطی تسویه کنند هم میشود ؟؟؟یا فقط در صورت تسویه نقدی میشه ازین بخشودگی استفاده کرد ؟

    • علی مولایی :

      سلام و عرض ادب بخدمت شما
      در خصوص این بخشنامه میزان بخشودگی جرائم تا سقف 500 میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و 2 میلیارد تومان برای اشخاص حقوقی تعیین شده است، اما در خصوص تقسیط این موضوع مربوط به توافق با ریاست یا معاونین سازمان امور مالیاتی می‌باشد
      به طور کلی طبق ماده 167 قانون مالیاتهای مستقیم تا 3 سال و بخشنامه شماره شماره: 200/56944/د به‌تاریخ: 1402/08/21 تا 24 ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات بدهی مالیاتی شما قابل تقسیط می‌باشد که برای استفاده از این تسهیلات نیاز هست که شما حتما در نامه تقدیمی به مسئول مربوطه شماره ماده و بخشنامه را در مضمون درخواست تصریح بفرمائید.
      امیدوارم پاسخ مناسبی به سوال شما داده باشم.

  • نظم آبادی :

    سلام و ارادت
    ممنون از شما ، خیلی به موقع و مفید بود .

    • علی مولایی :

      سپاسگزارم برای لطف شما

آخرین مقالات
up-arrow