محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی به چه صورت است؟

محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی به چه صورت است؟

قانون مالیات بر خانه‌های خالی از جمله قوانینی به شمار می‌رود که در جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته منجر به عدالت اجتماعی می‌شود و در راستای کنترل قیمت‌های بازار مسکن و جلوگیری از نظام سرمایه‌داری اعمال اراده می‌نماید. این قانون از دی ماه 1399 در مجلس شورای اسلامی تأيید شده و در سال 1400 ضمانت اجرایی پیدا کرده است، اما تا به امروز 5 مرداد 1401 هیچ سازکار مناسبی برای این قانون در دست کار نیست.

در صورت تمایل می توانید جهت دریافت مشاوره فوری و راهنمایی و همچنین بهره مندی از خدمات مالیاتی، درخواست خود را در بخش مشاوره مالیاتی کادر با تجربه و حرفه ای دادیس ثبت نمایید.

مبنا و نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی چگونه است؟

در ماده 54 مکرر ذکر شده است كه در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت، چنانچه يك ملک مسکونی روي‌هم در یک سال شمسی، بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه یا واحد خالی در نظر گرفته می‌شود و در این صورت واحد موردنظر مشمول مالیات خواهد بود. اين قبيل املاك در سال اول، به ازای هر ماه خالی بودن، بیش از يكصدوبيست روز مشمول مالیات می‌شوند با نرخ یا ضریب شش برابر مالیات بر درآمدی که به طور معمول از مالک یا موجر اخذ می‌شود و این مالیات فارغ از معافیت متراژ و محل ملک محاسبه می‌گردد. اگر در سال دوم یا سال بعد هم بیش از 120 روز خالی باشد، به این معنی است که دو سالِ پیوسته خالی بوده است و برابر دوازده برابر مالیات بر درآمد اجاره و از سال سوم به بعد طبق همین قاعده، معادل هجده برابر مالیات متعلقه، به‌عنوان نوعی جریمه یا ضریب مالیاتی برای تعادل در بازار مسکن، از مالک اخذ می‌گردد.

نحوه اعتراض به مالیات بر خانه های خالی

طی نامه شماره 3288/257/د در مورخ 01/05/1401 که توسط جناب آقای اکبر زارعی، مدیر کل امور مالیاتی مودیان متوسط صادر شد، خطاب به مدیران کل امور مالیاتی شهر و استان تهران در خصوص رسیدگی و وصول مالیات خانه های خالی از سکنه عنایت داشتند، با توجه به صورت جلسه ستاد درآمدهای مالیاتی و نامه شماره 25974/230/د به تاریخ 30/04/1401 معاون محترم درآمد های مالیاتی، این اداره کل صرفا متولی وصول درآمدهای مالیاتی واحدهای مسکونی گران قیمت و خوردوهای لوکس می‌باشد و مسئولیت وصول و پاسخگویی به مودیان محترم مالیاتی واحدهای مسکونی خالی از سکنه براساس گشت پست و منطقه جغرافیایی با ادارات کل امور مالیاتی مربوطه می‌باشد، لذا، در راستای تکریم ارباب رجوع، خواهشمند است دستور فرمائید ضمن اطلاع رسانی مناسب، از از ارجاع مودیان اخیر الاشاره به این اداره کل جدا خودداری نمائید.

مالیات بر خانه هاي خالي

نحوه اعتراض به مالیات بر خانه های خالی

مراجعه مردم به سازمان امور مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات مالکیني که بیشتر از یک ملک دارند به چه صورت است؟

در صورتی که شخصی از یک تا پنج واحد مسکونی خالی در هر سال مالیاتی داشته باشد، مالیات این املاك مطابق با شرایطی که در بالا بيان کردیم، محاسبه می‌گردد. اما در صورتی‌که شخص به جز واحدی که در آن سکونت دارد، بیشتر از پنج ملک مسکونی در اختیار داشته باشد، به شرط خالی بودنِ هر یک از این املاک بیش از 120 روز مقرر، به ازای هر سال، دو برابر نرخ‌های بالا از ایشان مالیات اخذ می‌گردد. به‌عبارتی، در سال اول 12 برابر مالیات بر اجاره به تناسب مدتی که خالی است، در سال دوم 24 برابر و در سال سوم 36 برابر مالیات بر اجاره، مالیات محاسبه و اخذ می‌گردد.

ماليات بر خانه هاي خالي

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی

 

آیا واحدهای نوساز مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند؟

در خصوص واحدهای مسکونی نوساز، انبوه‌سازان محترم پس از هجده ماه از زمان صدور یا اخذ گواهی پایان‌کار ساختمان، مشمول این ماده می‌شوند و این در حالی است که در صورت عدم تعجیل برای دریافت گواهی پایان‌کار، سازندگان می‌توانند بر افزایش قیمت ملک در بازار مسکن مؤثر باشند که این موضوع نقطه تاریکی بر این قانون به شمار می‌رود. از طرفی، بعد از دریافت پایان‌كار ساختمان‌ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد ارائه مجوز انبوه‌سازی موظف است این موارد را بررسی و یک ماه مانده به اتمام مهلت هجده‌ماهه بعد از اخذ پایان‌کار ، شهرداري با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخطار لازم را به مالک یا به کدپستی ارائه‌شده توسط مالک ابلاغ نماید.

خواننده گرامی؛

در صورت تمایل می توانید محتوای جامع و کامل مربوط به نحوه ارسال صورت معاملات فصلی را مطالعه نمایید.

نحوه محاسبه مالیات، در صورتی‌که سند ملک انتقال داده شود

در صورتی که مالکیت ملک صرفاً با انتقال سند رسمی باشد، مهلت 120 روزه که ملک مزبور را مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌کند، به مالک جدید انتقال پیدا خواهد کرد.

معافیت انبوه سازان از مالیات

معافیت انبوه سازان از مالیات بر خانه های خالی

در چه صورت معاف از ماليات بر خانه هاي خالي مي‌شويم

اگر مالکی ملک یا املاک خود را با ثبت آنها بر اساس میانگین قیمت‌های روز منطقه براي اجاره یا فروش، در سامانه معاملات املاک که توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده، عرضه نماید، درصورتی‌که ظرف مدت حداکثر سه‌ماهه تعیین‌شده در قانون، به اجاره یا فروش نرود، در این صورت قانون‌گذار تمهیداتی اندیشیده که ملک مالک مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشود. به نوعی این مکانیزم مبنایی برای سنجش صداقت اظهارات مالکین محترم است که از این طریق مستأجرین یا خریداران محترم از طریق مراجعه به این سامانه درخواست خرید یا اجاره خود را ثبت می‌کنند و مالکین محترم هم تا دو بار امکان رد درخواست مذکور را دارند و در این شرایط، املاک فارغ از زمان خالی بودن، در زمره مالیات بر خانه‌های خالی قرار نمی‌گیرند و مشمول جریمه نمی‌شوند و اگر بيشتر از 2 بار در سامانه رد درخواست كنند شرايط معافيت احراز قصد فروش يا اجاره از طريق سامانه ملغي مي‌گردد.

هر خانواده چند ملک را می‌تواند به‌عنوان املاک مورد استفاده خود اعلام نماید و چه واحدهایی مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شود؟

با توجه به اینکه برخی از اشخاص به صورت انفرادی زندگی می‌کنند، از این رو خانوارهای یک‌نفره و بیشتر از یک نفر، می‌توانند در شهر محل سکونت خود ملکی را به‌عنوان ملک اصلی و یک ملک را در شهر دیگری به‌عنوان ملک فرعی اعلام نمایند و این در حالی است که داشتن دو ملک در یک شهر برای قانون‌گذار مورد قبول نيست، مگر اینکه محرز شود بعضی از افراد خانوار به صورت مجزا از یکدیگر زندگی می‌کنند. البته دانش‌آموزان، بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص، شاغلان، طلاب و دانشجویان، در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی، اقامتگاه سوم آنها نیز به واسطه مدارک که نشان‌دهنده هر یک از موارد فوق است، بلامانع و مورد قبول می‌باشد و واحدهای مربوط به صاحبان صنف گردشگری و زیارتی به شرط داشتن مجوز از مراجع ذيصلاح و ثبت آن در سامانه املاک و اسکان، از مالیات بر خانه‌های خالی معاف‌اند.

معافیت بر خانه های خالی

نحوه استفاده از معافیت بر خانه های خالی

ضمانت اجرایی یا جریمه‌های مالیات بر خانه‌های خالی شامل چه مواردی می‌شود؟

تمام مالکین موظف‌اند تغییر در محل اقامت یا فروش واحد در تملک خود را ظرف مدت یک ماه در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند و در غیر این صورت، به ازای هر ماه تأخیر در ثبت اطلاعات و تغییرات، مشمول شش برابر مالیات بر اجاره آن ملک، به‌عنوان جریمه تأخیر در ثبت می‌شوند. در صورت مراجعه به ارگان‌های دولتی براي دریافت خدمات، از جمله ارسال مدارک شناسایی، پلاک خودرو، گذرنامه، اخطاریه‌ها، ابلاغ‌های قضایی و سایر موارد با شماره ملی به نشانی ثبت‌شده در سامانه املاک و اسکان کشور ارسال می‌گردد. در این سامانه، خدمات عمومی از جمله آب، برق، گاز و تلفن با تطابق اطلاعات درخواست‌کننده با محل اسکان تعلق می‌گیرد. به‌علاوه، این موارد در صورت عدم خوداظهاری در سامانه اسکان و املاک وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق شمارشگر را به بالاترین پلکان قیمتی محاسبه و اخذ نماید. در همین خصوص، برای اشخاصی که به عنوان گزارش‌های مردمی، هر گونه تخلفی را در این سامانه گزارش نمایند، این تشویق در نظر گرفته شده است که از همان محل 5% مالیات اخذشده، به این افراد که تحت قالب سوت‌زن‌های مالیاتی نام برده می‌شوند، تعلق می‌گیرد.

نحوه پرداخت مالیات برخانه‌های خالی و جریمه عدم پرداخت آن

اشخاص اعم از (مالک، مستأجر و متصرف) موظف‌اند تا پایان تیر ماه سال بعد، اظهارنامه مالیات بر خانه‌های خود را با درج اطلاعات در در سامانه به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند و تا یک ماه بعد از ارائه یا تسلیم اظهارنامه مذکور، یعنی پایان مرداد ماه، مکلف‌اند مالیات خود را پرداخت نمایند. در صورت عدم پرداخت، تا زمان پرداخت و تسویه، مشمول ماهیانه 2.5% جریمه تأخیر در پرداخت مالیات می‌شوند و در همین راستا دفاتر اسناد رسمی فقط با اخذ گواهی پرداخت و تسویه‌های مالیاتی امکان نقل و انتقال املاک را دارند، در همين راستا شايان ذكر است كه از نظر مفسران قانون و عوامل اجرايي در قانون ماليات مستقيم با توجه به جريمه ها و ضمانت اجرايي اين قانون پيشنهاد ميشود كه املاك خود را در اين سامانه ثبت نمائيم.

عدم اظهار در سامانه املاک

عدم اظهار در سامانه املاک و اسکان کشور

پرسش و دیدگاه خود را درج فرمایید:
  • Mark :

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

    • علی مولایی :

      That’s very kind of you.

  • توکلی :

    سلام و درود
    اگر ملکی که به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن را نداشته باشد نیز مشمول مالیات خانه های خالی میشود یا خیر؟

    • علی مولایی :

      با سلام بخدمت شما کاربر محترم
      صرفا املاکی که امکان تصرف و بهره برداری داشته باشند مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی می شوند

آخرین مقالات
up-arrow