مالیات بر سکه و ارز و پیش‌فروش سکه معاف از مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر سکه و ارز و پیش‌فروش سکه معاف از مالیات بر ارزش افزوده

با توجه به ساختارهای قانون بودجه از سال 1397 تا 1400، و تغییر رویکرد دولت برای تأمین بودجه بر اساس مالیات به جای درآمدهای حاصل از نفت، دولت رفته‌رفته مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر دارایی را در دستور کار قرار داد که مالیات بر سکه و ارز نیز در همین راستا قرار دارد. با توجه به عدم کنترل بر بازار ارز و عدم تخصیص ارز دولتی به اشخاص (غیر بازرگانان)، مالیات بر ارز از نقطه تمرکز سازمان امور مالیاتی خارج شده است و در سال‌های گذشته دولت و بانک مرکزی با طرح پیش‌فروش سکه معاف از مالیات بر ارزش افزوده، اقدام به فروش سکه نموده‌اند. اتفاقی که در عمل شاهد آن بودیم، اخذ مالیات مستقیم بر سکه‌های خریداری شده بود که دولت نیز در همین راستا با اعتراض خریداران مواجه شد. در این مقاله با تشریح مالیات بر سکه و ارز و مالیات مقطوع فروش سکه در سال‌های مختلف به تغییرات ایجاد شده در ساختار و نرخ‌های قانون مالیات بر سکه می‌پردازیم.

در صورت تمایل می توانید جهت دریافت مشاوره فوری و راهنمایی و همچنین بهره مندی از خدمات مالیاتی، درخواست خود را در بخش مشاوره مالیاتی کادر با تجربه و حرفه ای دادیس ثبت نمایید.

آخرین ابلاغیه مالیات بر درآمد سکه

طبق آخرین ابلاغیه مالیات بر درآمد سکه توسط مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی به شماره 235/39452/د به تاریخ 1400/07/08 سازمان امور مالیاتی در خصوص اشخاصی که در سال 1397 از بانک مرکزی سکه خریداری کرده‌اند و مدعی عدم فروش سکه‌های خریداری شده می‌باشند با عنایت به مفاد ماده یک قانون مالیات مستقیم اعلام داشت که صرفا اشخاصی که سکه‌های خریداری شده را واگذار کرده‌اند مشمول مالیات می‌شوند و مطالبه مالیات مقطوع به صرف خرید سکه مغایر با موازین قانونی می‌باشد و از این رو افرادی که اقدام به نگهداری سکه‌های خریداری شده کرده‌اند صرفا موظف به ارائه اظهارنامه عملکرد می‌باشند و در هیمن راستا مامورین سازمان امور مالیاتی با توجه به اظهارات خریداران سکه که اعلام به نگهداری سکه‌های خریداری شده را دارند باید موارد ذیل را مد نظر داشته باشند

  • مودیانی که اقدام به نگهداری سکه‌های خریداری شده کرده اند جزو مودیان پر ریسک سازمان امور مالیاتی طبقه‌بندی بشوند.
  • بررسی تراکنش‎‌های بانکی مودیان مذکور و اطمینان از عدم انتفاع حاصل از منابع نامشخص.
  • بررسی اموال منقول و غیر منقول مودیان مذکور و تطابق ثمن معامله با صورت‌حسابهای بانکی اشخاص .
  • بررسی اظهارنامه مودیان مذکور (خریداران سکه هر سال موظف به ارائه اظهارنامه مبنی بر عدم انتفاع مالی از محل سکه‌های خریداری شده هستند).
شایان ذکر است که ابلاغیه‌ها "آستانه تغییر ضوابط اجرایی قانون هستند" و ضمانت اجرایی ندارند.
آخرین بخشنامه مالیات بر درآمد سکه

آخرین ابلاغیه مالیات بر درآمد سکه

نحوه پرداخت مالیات سکه

در صورت خرید و دریافت سکه از بانک مرکزی، شما با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir می‌توانید تا پایان خرداد ماه سال بعد نسبت به پرداخت مالیات سکه‌های دریافت شده بر اساس جدول اعلامی اقدام نمائید. البته، در صورت درخواست خریدار، پرداخت مالیات سکه‌های دریافتی در 4 قسط مساوی برای مؤدیان مقرر می‌شود. خریداران با هر خرید سکه از بانک یک بار (در موعد قانونی تسلیم اظهارنامه سال عملکرد) موظف به پرداخت مالیات سکه می‌باشند.

 آیا دارندگان سکه در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه می‌شوند؟

طبق قانون مالیات بر سکه و مبتنی بر ماده 190 قانون مالیات مستقیم، سازمان امور مالیاتی اعلام داشته است که در صورت عدم پرداخت مالیات سکه توسط خریداران (که از طریق بانک اقدام به ثبت‌نام و خرید سکه کرده‌اند) مشمول جریمه ماهیانه 5/2% نسبت به مبلغ مالیات پرداختی تا زمان پرداخت مالیات می‌شوند.

جدول مالیات بر سکه‌های پیش‌فروش شده سال 1399 (مالیات سکه 1400)

طبق دستورالعمل مصوب 504/1400/200 در خصوص خریداران سکه در سال 1399، مقرر گردید که اشخاص دارنده سکه تا 5 قطعه، از مالیات معاف‌اند و نسبت به مازاد آن تا میزان 15 سکه به قرار نهصدوشصت هزار تومان به ازای هر سکه (مجموعاً نه میلیون و ششصد هزار تومان، مالیات 15 سکه) و مازاد 15 تا 25 سکه به قرار هر سکه یک میلیون و دویست‌وهشتاد هزار تومان (که مجموعاً مالیات دارنده سکه می‌شود بیست‌ودومیلیون و چهارصد هزار تومان برای 25 سکه) و مازاد 25 تا 155 سکه به قرار هر سکه یک میلیون و ششصد هزار تومان مالیات مقرر شده است که در مجموع دارنده 155 سکه موظف به پرداخت دویست‌وسی میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات بر سکه‌های دریافتی می‌باشد. دارندگان بیشتر از 155 عدد سکه موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد (اشخاص حقیقی) و تعیین مالیات طبق اظهارنامه می‌باشند.

محاسبه مالیات سکه

محاسبه مالیات سکه برای سال 1400

جدول مالیات بر سکه‌های پیش‌فروش شده سال 1398

در سال 1399، طی دستورالعمل 512/99/200،  آن دسته از خریداران سکه در سال 1398 که در پیش‌فروش سکه توسط بانک اقدام و سکه‌های خود را در سال 1398 دریافت نموده‌اند، تا 10 سکه از مالیات معاف‌اند و به ازای 10 تا 30 سکه، مالیاتی به مبلغ هشت میلیون تومان (جهارصد هزار تومان به ازای هرسکه) و به ازای مالکیت 50 سکه موظف به پرداخت هجده میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات مقطوع می‌باشند (به‌عبارتی، به ازای مابه‌تفاوت 30 تا 50 سکه، به ازای هر سکه پانصدو بیست هزار تومان مالیات) و به ازای خرید 185 سکه باید صدوشش میلیون و صدو پنجاه هزار تومان مالیات بپردازند (مازاد 50 سکه تا 185 سکه دریافتی، به ازای هر سکه ششصدوپنجاه هزار تومان مالیات مقطوع) و در صورتی‌که بیشتر از 185 عدد سکه از بانک خریداری کرده باشند، موظف به ارسال اظهارنامه‌ی مشاغل می‌باشند.

گفتنی است، این مالیات در حالی به‌عنوان یک دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده است که ما هنوز برای سال 1398 مالیات در دارایی در جامعه نداریم و این فشار صرفاً بر خریداران سکه وارد شده است که حتی با شکایت جامعی که به دیوان عدالت اداری شد، مالیات بر سکه‌های خریداری شده از بانک از درجه اعتبار ساقط نگردید.

جدول مالیات بر سکه‌های پیش‌فروش شده در سال 1397

در سال 1398، بر اساس قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، با رویکرد خرید سکه به‌عنوان یک کالای سودآور، سازمان امور مالیاتی برای کلیه خریداران سکه در سال 1397 که از بانک اقدام به خرید سکه نموده بودند، دستورالعملی به شماره 507/98/200 صادر و در آن ذکر کرد، افرادی که تا 20 سکه خریداری کرده‌اند، با توجه به در نظر گرفتن معافیت سالیانه از مالیات معاف‌اند و درصورتی‌که بیشتر از 20 تا 60 سکه خریداری کرده باشند، به ازای هر سکه باید صدوپنجاه هزار تومان مالیات مقطوع پرداخت کنند و نسبت به مازاد خرید 60 تا 100 سکه، موظف به پرداخت دویست هزار تومان برای هر سکه به‌عنوان مالیات مقطوع هستند و در صورتی‌که بیشتر از 100 تا 200 سکه خریداری کرده‌اند، به ازای هر سکه باید دویست‌وپنجاه هزار تومان مالیات پرداخت نمایند و افرادی که بیشتر از 200 سکه خریداری کرده باشند، مالیات آنها بر اساس اظهارنامه مشخص می‌شود. اگر فردی 160 سکه خریداری کرده باشد، باید بیست‌ونه میلیون تومان در سال 1398 مالیات پرداختی داشته باشد که با توجه به اینکه در زمان خرید سکه صحبتی از مالیات بر سکه یا مالیات بر دارایی نبوده، رقم قابل قبولی نیست. این در حالی است که در سال 1400 زمزمه‌های مالیات بر خودرو و ملک آغاز شده است، اما موضوع مالیات بر دارایی از سکه در سال 1398 مطرح شد.

استعلام مالیات سکه با کد ملی

خریداران سکه می‌توانند با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir یا دانلود اپلیکیشن «مالیات من» (امکان دانلود برای گوشی‌های اندروید وجود دارد) در قسمت «استعلام بدهی مالیاتی» از نتیجه استعلام مالیات سکه‌های خریداری شده با درج کد ملی اطلاع حاصل فرمایند.

پرداخت مالیات سکه

سامانه پرداخت مالیات سکه

لغو مالیات سکه

سازمان امور مالیاتی در راستای احقاق حق خریداران سکه و به منظور لغو مالیات سکه این امکان را فراهم کرده است که خریداران با طرح شکایت به هیئت ماده 216 (به عنوان یک هیئت حل اختلاف مالیاتی) و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، این قانون را لغو کنند یا مورد بخشودگی قرار بگیرند. البته طی آخرین شکایت ارسالی به دیوان عدالت اداری، هیچ‌یک از جنبه‌های مالیات سکه لغو نگردید و این قانون همچنان به قوت خود باقی است. گفتنی است با توجه به ساختار بودجه در سال 1400 که مالیات بر سرمایه و دارایی نیز به ساختار اصلی قانون افزوده شده، بعید است که قانون مالیات سکه لغو گردد.

مالیات خرید سکه از صرافی

شایان ذکر است، متن صریح قانون مالیات بر سکه، صرفاً به پرداخت مالیات سکه‌هایی که از بانک خریداری شده، اشاره کرده است و بر اساس این قانون، به خرید سکه از صرافی‌ها یا هر منبع دیگری مالیات تعلق نمی‌گیرد. در ضمن، این موضوع نیز بر قانون‌گذار پوشیده نیست که اطلاعات اقتصادی خریداران در بازار آزاد به طور شفاف در رصد سازمان امور مالیاتی و سایر نهادها قرار نمی‌گیرد.

نحوه ثبت‌نام اشخاص حقیقی برای اظهارنامه مالیات سکه

اشخاص حقیقی با شروع پیش‌ثبت‌نام در سامانه سازمان امور مالیاتی و ارائه اطلاعات شخصی خود، بعد از اعتبارسنجی‌های انجام‌شده، ملزم به تعیین فعالیت شغلی خود هستند. خریداران سکه در لیست «فعالیت‌ها» برای دریافت «اینتاکد» با دکمه «افزوده فعالیت جدید» اینتاکد 2200053 را وارد و عبارت «معاملات سکه» را انتخاب می‌نمایند و سپس از زیر منو «معاملات سکه توسط سایر اشخاص»، «خرده‌فروشی» را انتخاب می‌نمایند و با تعیین «خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» و «شرح فعالیت 100» دکمه ثبت را انتخاب می‌کنند. در این وضعیت اظهارنامه شخص خریدار آماده ارسال است.

مشاوره مالیاتی سکه و ارز

با توجه به اینکه در سالهای اخیر شاهد تصویب قوانینی بر اخذ مالیات از دارایی یا ثروت بوده ایم از این رو چنانچه برای شما این موضوع با ابهام یا سوالی همراه است ما با مشاوره مالیاتی سکه و ارز ، درصدد این هستیم تا بار قانونی این مسئله نوظهور را برای شما کم کنیم.

پرسش و دیدگاه خود را درج فرمایید:
آخرین مقالات
up-arrow